psykos

  • e
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #750 av e
psykos skapades av e
Det värsta med psykosen är inte rösterna, utan snarare fobierna för människor och föremål. Att drömma mardrömmar i vaket tillstånd är vanligt vid psykos. Vet inte vilka man kan lita på.Känner sig aningen galet paranoid.
Mer
20 år 1 månad sedan #752 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos
Hej!

Du har nog rätt att rösthallucinationer inte är så stort problem som många tror. Det är dock ett typiskt symptom i alla fall för de akuta faserna av sjukdomen.

Fobier kan nog vara besvärande, liksom ångest och depression. Även negativa symptom och kognitiva symptom (t.ex. glömska) kan vara handikappande. Att inte komma ihåg det man nyss läste eller sade är heller inte så kul. Men sjukdomen varierar mycket mellan individer dvs alla har inte samma symptom.


Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #758 av D
Svar från D i ämnet psykos
Jag tror att den affektiva labiliteten som drabbar vissa också kan vara besvärande.

Tex. att börja skratta när man egentligen inte borde (begravningar osv) eller gråta vid fel tillfällen. Jag vet inte om det är så vanligt, men det förekommer hos en del med schizofreni.
Mer
20 år 1 månad sedan #759 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos
Det är klart det kan vara besvärande för omgivningen om man skrattar vid fel tillfälle, men jag undrar om man själv lider av det. Är tveksam till detta i alla fall.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #766 av D
Svar från D i ämnet psykos
Enligt min läkare så ska de grundsymptomen finnas med för att få en schizofrenidiagnos -fyra A:na som det kallas för:


Associationsrubbningar: Den sjuke känner sig splittrad, osäker, styrd och manipulerad.

Autism: Detta grundsymptom är mycket vanligt vid schizofreni. Den sjuke är extremt inåtvänd och bryr sig bara om sin inre värld och tycks vara helt ointresserad om omvärlden.

Ambivalens: I akuta handlingssituationer kan den sjuke drabbas av "tvehågsenhet".

Affektiva störningar : Den sjuke har svårt att skilja på hur man ska bete sig känslomässigt.

Det kan tex uppstå tvärtomreaktioner.

Exempel: På en begravning kan den sjuke skratta istället för att gråta.
Mer
20 år 1 månad sedan #770 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos
Jag tror det är fem A symptom:

Vanföreställningar

Hallucinationer

Desorganiserat tal (t ex uppluckrade associationer, splittring)

Påtagligt desorienterat eller katatont beteende

Negativa symptom, dvs affektiv avflackning, utarmat tankeliv eller viljelöshet

Detta är hämtat från Hubin, men har man helt osannolika grejer kan det räcka med ett symptom.
T.ex.

tror man att människor från Mars styr en tänkande och handlingar i detalj.

eller om en röst ständigt kommenterar det man gör eller om två olika röster samtalar.

Det vanligaste är nog både vanföreställningar och hallucinationer.
Se:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ms_se.html

Admin