psykos

Mer
20 år 1 månad sedan #779 av D
Svar från D i ämnet psykos
Jo det kan mycket väl vara så. Det var min läkare som berättade för mig om de fyra A:na. Kanske ett äldre system?
Mer
20 år 3 veckor sedan #876 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet psykos
Det värsta vad gäller mig var nog hur förändrad jag blev. Jag fick raseriutbrott och var mycket fientlig. Och att jag trodde hämska saker om min egen familj.
Mer
20 år 3 veckor sedan #878 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos
Hej, ensam-vargen!

Jag läste nyligen en kanadensisk undersökning som fann preliminärt att Seroquel skulle vara bra vid aggressivitet. Man testade det på folk, som kom in akut psykotiska och aggressiva. Kan vara bra att ha i åtanke om man har dylika problem. Seroquel verkar ha vissa fördelar och kemiskt liknar det Leponex.

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #880 av D
Svar från D i ämnet psykos
Hej Admin

Har du provat Seroquel någongång?
Jag vet att den finns, men vet inte många som testat den.
Mer
20 år 3 veckor sedan #881 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos
Hej!

Jag har inte prövat det, men när patentet går ut skall jag nog göra det dvs 2009. Det blir ju billigt då. I England och USA har preparatet funnits länge och det är ganska stort där. I hela världen är det nog ett par miljoner som fått Seroquel, så det anses så säkert och välbeprövat att det kan användas i förstahand.

Viktuppgången är dessutom lägre än Risperdal, Leponex och Zyprexa. Det är AstraZeneca som säljer medlet. Det som är intressant är att det är ett högdospreparat samt att det har kort halveringstid bara c:a 9 timmar. Eventuella biverkningar som man får av för hög dos blir kortvarigare.
Här är vad Läkemedelsverket skriver:

LÄKEMEDELSVERKETS VÄRDERING
Quetiapin är ett nytt atypiskt antipsykotiskt läkemedel för behandling av schizofreni. Den kliniska effekten förefaller vara jämförbar med den av haloperidol.

Jämförande studier med andra atypiska antipsykotika saknas. I likhet med dessa medför det sannolikt låg risk för extrapyramidala biverkningar jämfört med klassiska neuroleptika.

www.mpa.se/mono/seroquel.shtml

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #894 av D
Svar från D i ämnet psykos
Ok tack för info!

Det låter som den kan fungera bra, speciellt att den inte ger markant viktökning.