szasz

Mer
19 år 2 veckor sedan #12116 av Undrande
szasz skapades av Undrande
www.szasz.com/

Vad tror ni om hans tankar?

Ganska intressant att diskutera, eller?

"Myth of mental illness." Mental illness is a metaphor (metaphorical disease). The word "disease" denotes a demonstrable biological process that affects the bodies of living organisms (plants, animals, and humans). The term "mental illness" refers to the undesirable thoughts, feelings, and behaviors of persons. Classifying thoughts, feelings, and behaviors as diseases is a logical and semantic error, like classifying the whale as a fish. As the whale is not a fish, mental illness is not a disease. Individuals with brain diseases (bad brains) or kidney diseases (bad kidneys) are literally sick. Individuals with mental diseases (bad behaviors), like societies with economic diseases (bad fiscal policies), are metaphorically sick. The classification of (mis)behavior as illness provides an ideological justification for state-sponsored social control as medical treatment.

Mer
19 år 2 veckor sedan #12121 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet szasz
Men frågan är ändå om "sjuk" är rätt benämning?

Jag känner mig lite delad inför hans tankar. Han är ju ärkeliberal och får utryme på tex cato.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12125 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet szasz
Jo, den gode Dr Szasz menar ju att vi själva måste bestämma, vilken medicin vi tar, o vi vill ligga på sjukhus osv. Har är ju ändå professor io NY, så helt "ovetenskaplig" är han knappast. Jag kan inte heller säkert säga emot och mena att det är sjukdomar, om mainte finner neurologiska bevis, som man kan jämföra med somatiska sjukdomar.

Psykologin/psykiatrin är i mkt politisk, eller egentligen anti-politisk i detta fall.

US styr ju utvecklingen inom psykiatrin, allså får vi en kraftifg kulturell påverkan.

Att guldmyntfot skulle vara SÅ vansinnigt vet jag inte om jag håller med om. Har man en liberal syn, där pengar är egendom och inte smörjmedel...
  • Spinoza
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #12128 av Spinoza
Svar från Spinoza i ämnet szasz
Apropå Thomas Szazs vill jag relatera det faktum som en professor i neuropatologi vid patologiska institutionen vid Uppsala Universitet delgav mig för några år sedan.Han menade att vid det stora flertalet obduktioner som görs på schizofrena personer kan man inte se någon förändring vare sig vävnadsmässigt eller makroanatomiskt i hjärnan på dessa patienter. Sjukdomen framträder alltså i de flesta fall på molekylär nivå.Detta är anmärkningsvärt i och med att det kullkastar en eventuell demens- beskrivning av sjukdomen. Om någon vill ha mer bekräftelse vad gäller T. Szazs sök på kynurensyra på nätet.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12158 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet szasz
Problemet med psykiska sjukdomar är att diagnostiken går efter symptom samt att det finns kroppsliga sjukdomar som ofta kan framkalla liknande symptom som psykiska sjukdomarna. Detta kan komma att ändras i framtiden när kunskaperna ökar vad den exakta kroppsliga orsaken är till psykiska sjukdomar. Men så länge det finns osäkerhet, som idag kommer det att finnas personer som Szasz, som ifrågasätter att sjukdomarna finns. Han är dock inte ensam om sin uppfattning utan det finns fler psykiatrer och psykologer med samma uppfattning. Det utgavs en bok i ämnet för inte så längre sedan.

Det finns dock säkert andra psykiska sjukdomar än schizofreni som kan ifrågasättas. Lindrigare psykiska sjukdomar som ångest och depression kan nog vara svåra ibland att avgränsa från normala beteenden. särskilt om man vid diagnostiken inte följer DSM-formulären utan tycker till.

Vid schizofreni är saken annorlunda tycker jag. Det finns folk som inte klarar eget boende och behöver mycket stöd dagligen. Skulle de vara helt friska? Jag tror inte det. Visserligen kan dagens vård säkert förbättras en hel del liksom också attityderna i samhället till schizofreni. Men även vid förbättringar på denna punkt kommer säkert en liten grupp behöva en hel del stöd även i framtiden.

Det finns också en fara med att plötsligt friskförklara alla med schizofreni. Om man plötsligt är frisk får man ingen sjukersättning och då försvinner försörjningen för 80 % av de med schizofreni. Det är bara 20 % som arbetar.