Var finns information om psykos?

Mer
19 år 2 veckor sedan #12298 av maskrosman
Någon här som vet något ställe på nätet där man kan läsa om vad psykos är, dvs hur det kan upplevas inifrån respektive utifrån, symtom osv. Måste man ha tydliga hallucinationer för att det ska klassas som psykos?

Jag går i terapi en gång i veckan, men känner att jag aldrig visar hur jag mår inombords. Kan liksom inte. Jag bara ÄR i något slags tillstånd som inte går att definiera, utan bara känns så jäkla smärtfyllt o kravfyllt 24 timmar om dygnet. Får liksom nästan aldrig slappna av och vila känns det som. Om det är psykos, mani eller depression har jag ingen aning om.

Jag funderar på om det skulle hjälpa om jag hittade skriftlig information om mitt tillstånd och de faser jag gått igenom, men som jag sedan länge glömt i förvirringen, och kunde visa detta för terapeuten så kanske han skulle inse lite bättre i vilket tillstånd jag befinner mig i.

Eller kanske någon har ngt annat förslag?

Känner mig missförstådd, tror jag, och till saken hör att jag ofta visar upp en snett leende fasad så fort jag söker hjälp, vilket inte direkt hjälper till. Ingen ser ju hur man mår där bakom...

mvh
maskis
Mer
19 år 2 veckor sedan #12301 av Geta
Schizofreni kan börja så där diffust.
Men för din skull hoppas jag att det inte är
det.
Det kan vara en symtomfattig schizofreni men
det som är utmärkande för schizofreni är
att man får vanföreställningar och tappar
kontakten med verkligheten.
Kan det inte vara någon sorts långdragen
depression du har?
Var du ska söka på nätet är det kanske någon
annan som vet bättre.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12303 av Tikki
Hej Maskrosman
Om Du absolut vill ta bort Ditt inlägg så kan nog Admin kan ordna det. Men jag tycker Du skrev fint.
Vet inte direkt var man kan hitta info på nätet men det finns ju bibliotek. Johan Cullberg har skrivit flera böcker som fått bra kritik. Bla "Dynamisk Psykiatri" som av en del kallas psykiatrins bibel. En annan bok heter "Psykoser". Tror det är bra att läsa om psykiska problem så länge man tänker på att man kan känna igen sig i mycket utan att ha just den sjukdomen.
Sköt om Dig
Mer
19 år 2 veckor sedan #12314 av maskrosman

Schizofreni kan börja så där diffust.
Men för din skull hoppas jag att det inte är
det. Det kan vara en symtomfattig schizofreni men
det som är utmärkande för schizofreni är
att man får vanföreställningar och tappar
kontakten med verkligheten.


Tack Geta.
Vad det än är, så är det ju vad det är. Lite sådär kan jag resonera.
Hur vet man om man har kontakt med verkligheten? Konstig fråga kanske....
Depression är säkert en del av problemet. Att jag inte lyckas sätta gränser för mig själv är också ett. Eftersom jag är rätt splittrad o glömsk och har varit ett längre tag så minns jag inte heller så mkt av vad som hänt de senaste åren. Har dessutom hållit mig för mig själv i största möjliga mån och helst inte velat/orkat träffa ngn alls. Har pratat ganska mycket för mig själv i ensamma stunder. Inte någon direkt dialog med mig själv utan bara pratat all möjlig "skit". Till min egen skräck har jag märkt att jag ibland fått impulser att prata för mig själv typ på ICA och såna situationer. Har grymt svårt för att fatta beslut, både vardagliga och större. Men så har det varit väldigt länge, å andra sidan.

Min förra arbetsgivare sa i all omtanke att hon tyckte jag var väldigt "dubbel". Riktigt vad hon menade förstod jag inte. En annan person som jag bara hade en kort kontakt med över telefon sa att hon tyckte jag var som två olika personer.
Jag upplever ju inte mig själv på det sättet, men jag har ändå valt att ta det de sa på allvar.

En anna person frågade mig, "vad har du för verklighetsuppfattning?".
Hade ingen aning om vad jag skulle svara. Kan man definiera sin verklighetsuppfattning?

Några f d arbetskamrater jämförde mitt sätt att vara med att byta skal på mobilen. Inte särskilt skoj, tyckte jag. Antar att de menade att jag skiftade sätt att vara väldigt snabbt, att jag anpassade mig efter omgivningen väldigt snabbt, eller nåt sånt.

Jaja, vilse i pannkakan är man.

TIKKI: tack! Jag hade inte tänkt ta bort det permanent. Bara lägga in det på nytt när jag var inloggad, så det blev "rätt" liksom :-)
Mmmm ska gå iväg o låna nåt med på Johan Cullberg. Såg en recension här nu på sajten av "Psykoser" som verkar riktigt bra.

mvh maskrosmannen
Mer
19 år 2 veckor sedan #12338 av Admin1
Jag rekommenderar Johan Cullbergs bok "Psykoser", som är väldigt bra. På Internet har Hubin väldigt bra om psykoser vid schizofreni. Det är nog det bästa jag sett på Internet.
www.hubin.org/publicfamilyinfo/index_se.html

Hallucinationer i sig ger inte psykos utan det är när de är kopplade till vanföreställningar dvs när man tror att hallucinationen är verklig. Diagnostik av psykoser är svårt eftersom det kan vara ganska mycket annat än schizofreni. Psykotiska depressioner, schizoaffektiv, bipolär sjd, borderline och Aspergers. Även OCD och Tourettes kan ibland te sig psykotiskt. Ibland i sällsynta fall kan läkemedel framkalla psykos. Naturligtvis kan kroppsliga sjukdomar, som tumörer och epilepsi samt missbruk framkalla psykoser.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12407 av Undrande
Är kärleken verklig då?