Religiösa/andliga föreställningar

Mer
20 år 3 veckor sedan #860 av Abzu
Nått som jag funderat mycket på är hur man ska gör med sina religiösa/ andliga föreställningar. Hur ska man själv ställa sig till dom när man vet att man har problem med vanföreställningar tex? Och hur mycket kan man avslöja för läkare/psykologer?

Själv tillhör jag den minoritet av befolkningen som studerat och praktiserat enligt magiska och ockulta system en längre tid. Jag har dock aldrig vågat nämna det för någon inom vården eftersom jag är rädd att dom avfärdar det som rena vanföreställningar.
Nu är det inte så att jag tror benhårt på andar, demoner, magi osv, men jag har upplevt saker som jag bara inte kan avfärda som hallucinationer eller vanföreställningar. Men samtidigt undrar jag om jag kanske är sjukare än vad jag tror eftersom jag haft dessa upplevelser.

Jag tycker det här är väldigt jobbigt för andligheten är en del av mig, men jag vågar inte prata om det med min psykiater. Men samtidigt vet jag att jag kanske gör mig själv en otjänst genom att hålla tyst om det.

Hur har ni andra gjort med religiösa och andliga tankar, har ni pratat om det? Och i så fall, hur att det bemötts?
Mer
20 år 3 veckor sedan #864 av Admin1
Hej!

Jag har aldrig haft några andliga eller religiösa tankar, men jag läste just i boken "Surviving schizophrenia" att det är ganska vanligt. 30 % rapporterar att de efter sjukdomen fått ett ökat religiöst intresse och c:a 50 % har andliga eller religiösa vanföreställningar, som kan förstärkas av hörselhallucinationer.

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #870 av Abzu
Jag har också läst liknande saker. Jag har även läst att "en plötsligt/ökat intresse för det ockulta kan vara ett symptom på psykossjukdom", men som jag ser det har mitt intresse inte kommit plötsligt alls.
Jag är för det mesta rätt säker på att mitt intresse för det ockulta inte är en del av min sjukdomsbild, men jag är lite rädd för att läkarna ska tolka det så pga av mina andra tankar om utomjordningar, förföljelse etc.
Mer
20 år 3 veckor sedan #891 av Admin1
Jag tror att man idag kan vara ganska öppenhjärtlig mot psykologer och psykiatriker mfl. Jag menar idag finns ju inte risken att hamna på mentalsjukhus och det är svårt att bli intagen på psykiatrisk klinik och också svårt att stanna kvar där någon längre tid. Du kan ju också nämna att du haft religiösa och ockulta tankar långt innan du blev sjuk.

Det religiösa är nog påverkat av kulturen. Jag tror att du är den första som postar här i en religiös fråga. På Schizophrenia.com nämns religionen ganska ofta och man kan se postningar som: PRAISE THE LORD! eller Believe in Jesus! Men amerikaner är nog mer orienterade mot det religiösa och kanske också det ockulta än vad vi svenskar är. Eller vad säger Per-Erik, som har jobbat i USA?

Det finns en amerikansk hemsida för hur präster/pastorer skall stödja församlingsmedlemmar med psykiska besvär:
www.pathways2promise.org/

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #895 av Abzu
Nä de flesta religiösa och andliga tankar kan man kanske berätta om för en psykiater om det är mer "normala" tankar. Men jag har inte bara läst om ockultism och magi, jag har i högsta grad deltagit i magiska ritualer, guidade meditationer och arbetat med trans-tekniker. Även om folk inom vården är mer öppna i dag så är sådant inte särskilt accepterat.