olika former av schizofreni

Mer
20 år 3 veckor sedan #924 av Vargen
Kan du, Admin eller någon annan förklara lite nogrannare vad som innebär med de olika sorters schizofreni. Jag har nämligen för inte så länge sedan fått reda på att min diagnos heter hebefren schizofreni. Vad gäller denna form, hur vanlig är den och går den att bota?
Mer
20 år 2 veckor sedan #931 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet olika former av schizofreni
Schizofreni är en samlingsbeteckning på flera olika men likartade sjukdomar:

Kataton schizofreni - stelhet, orörlighet, kan efterhärma ord och rörelser, stereotypa rörelser, grimascher. Ovanlig idag.

Disorganiserad (hebefren) schizofreni - osammanhängade tankar och tal. Avtrubbning och felaktiga känsloreaktioner

Paranoid schizofreni - förföljelseideer, men brukar ej ha känslomässig eller kognitiv funktionsnedsättning

Residual schizofreni - kan ha haft annan schizofrenidiagnos tidigare, men har inte längre några framträdande psykotiska symptom.

Odiffrentierad schizofreni - har schizofreni men tillhör ingen grupp ovan.

Schizoaffektiv sjukdom schizofrenisymptom samt manier och/eller depression.

Det är inte ovanligt att man kan gå från en diagnos till en annan, men det är inte så vanligt för de med paranoid schizofreni. För att slippa byta diagnos och bli ansedda att diagnosticera fel, så har psykiatrikerna oftare börjat sätta diagnosen odiffrentierad.

I Sverige återhämtar sig 25 - 35 %, så visst är chanserna ganska goda för dig. Dessutom förbättras 60 % i 40-60 års åldern. Förutom att du kan återhämta dig, så kan alltså den disorganiserade formen övergå till en annan schizofrenityp.

Förmodligen kommer en annan indelning av schizofrenierna ske i framtiden, när mer kunskap finns om det grundläggande felet. Man tror att det kan kanske finnas upp till 10 olika former av schizofreni.

Läs mer om de olika schizofreniformerna här:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #936 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet olika former av schizofreni
Tack för svaret admin.
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #942 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet olika former av schizofreni
Ensam-Vargen, jag tror att om du har svårt att hålla samman tankar o. dyl. så kan det nog vara en bra ide´att försöka läsa böcker.
Mer
20 år 2 veckor sedan #943 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet olika former av schizofreni
Tack för tipset Per-Erik. Jag borde nog börja läsa böcker för jag har märkt att jag har svårt att koncentrera mig på filmer t ex jag tänker på annat och får fråga de som också tittar på filmen "vad som har hänt". Annars har jag inga problem då jag funderar, att tankarna skulle vara osamlade. Däremot då jag talar kan jag ha lite problem.
Mer
20 år 2 veckor sedan #945 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet olika former av schizofreni
Ett annat tips, om man inte kan koncentrera sig på att läsa, är ju att låna böcker intalade på band. De flesta biblotek har ganska många såna nu för tiden.

En annan grej man kan göra om man har svårt att "sammla" tankarna, är ju att helt enkelt skriva ned dom. Det kan även vara bra för att få distans så att man inte fastnar i en del tankegångar.