olika former av schizofreni

  • fingal
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #947 av fingal
Svar från fingal i ämnet olika former av schizofreni
förutom de typer av sz som nämnts här, verkar endel psykologer och läkare tala om andra typer, min psykolog kallade t.ex. till slut min sjukdom "icke regressiv schizofreni" efter det att både "pseudoneurotisk" och "pseudopsykopatisk" sz varit på tal. Var i de formella diagnossystemen detta passar in vet jag inte, den enda formella diagnos jag fått är F29(?) psykos ospecificerad.
Mer
20 år 2 veckor sedan #958 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet olika former av schizofreni
Pseudoneurotisk är samma sak som schizotyp. Schizotyp räknas i det amerikanska DSM-IV systemet till personlighetsstörningarna, medan i WHO:s system sorterar schizotyp under schizofreni. Jag tycker egentligen inte att vilken form av schizofreni man har är inte av så stor betydelse. Behandlingen är ju densamma för alla.

På senare tid har man börjat tala om att schizofreni, som startar efter 40 års ålder skulle vara en separat sjukdom - parafreni. Jag är dock själv tveksam till att bevisen för detta håller.

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #969 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet olika former av schizofreni
Vad är pseudopsykopatisk??
Mer
20 år 2 veckor sedan #971 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet olika former av schizofreni
Jag har sökt i mina böcker, men inte hittat pseudopsykopatisk. Pseudo betyder falsk, oäkta eller skenbar. Vid svåra depressioner kan man få pseudodemens med bl.a. glömska, som försvinner när sjukdomen förbättras. Kanske menar de något liknande här?

Admin