ökad risk för fysiska sjukdomar vid schizofreni

Mer
20 år 2 veckor sedan #968 av Vargen
Jag tror det är läkemedlen som ges mot schizofreni som gör att man lättare drabbas av fysiska sjukdomar. Och inte sjukdomen i sig. Säg om jag har fel, det är min teori.
Mer
20 år 2 veckor sedan #972 av Admin1
Hej!

Jag tror det är ganska komplext detta. Det verkar som schizofreni i sig ökar risken för diabetes betydligt. Det finns gamla studier på mentalsjukhusens tid innan antipsykotika kom, som visade att diabetes då var mycket vanligare än idag och trots att nästan alla idag får antipsykotika

Dessutom är livstilen vid schizofreni ofta dålig med rökning, brist på motion och dålig kost. Antipsykotika kan också förvärra den fysiska hälsan, eftersom vissa preparat kan bl.a ge ökad risk för diabetes och hjärtkärlsjukdom. Jag tror dock själv att för majoriteten är livsstilen den stora boven. Läs här vad svenska Socialstyrelsen nyligen har skrivit:

"Schizofreni ger en dödsrisk vad gäller samtliga orsaker som är 1,6 gånger högre än den förväntade.

Värdet för en naturlig död var 1,4 gånger högre än förväntat; här var hjärt-kärlsjukdomar, infektionssjukdomar, sjukdomar i andningsorgan samt sjukdomar i mag-tarmsystemet de vanligaste orsakerna.

Dålig kosthållning, brist på motion och ökad förekomst av rökning och missbruk måste därför identifieras och beaktas i vårdprogrammen.

I europeiska studier uppger 40-50 procent av patienterna med schizofrenidiagnos att de överkonsumerar alkohol, och 25 procent av patienterna uppger att de tillfälligt eller upprepat använder cannabis.

Cannabismissbruk kan förvärra symtomen, öka risken för återfall och även minska effekten av antipsykotika.

Rökning är mycket vanligt bland personer med schizofreni. De flesta undersökningar talar för att 70-90 procent av patienterna röker. De patienter som slutade röka försämrade inte sina psykotiska symtom.

Kosthållning, motion, tandvård och kroppslig hälsa måste vara viktiga inslag i alla rehabiliteringsprogram. De speciella hälsoproblem som följer med schizofreni är ett starkt skäl för en nära samverkan mellan kommunen med primärvården."

Jag tror att man måste satsa mer på motion och kostrådgivning t.ex. i form av matlagningskurser.


Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #973 av Vargen
Tack Admin för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Det värkar som om jag inte skulle vara i risksonen, eftersom jag varken röker eller provat narkotika (även fast jag ivrigt försökt få tag på det). Ingen i släkten har haft diabetes eller hjärtproblem. Mvh
Mer
20 år 2 veckor sedan #990 av Admin1
De säger att totalt är risken för förtidig död 1,6 gånger högre än normalt
För kroppsliga sjukdomar är risken för förtidig död 1,4 gånger högre än normalt.
Det kan tolkas som om risken att dö vid schizofreni är dubbelt så stor för de kroppsliga sjukdomarna än för den psykiska.

Jag tror att nästa psykiatrikerbesök skall jag be att få remiss till vårdcentralen för hälsokontroll - blodfetter, EKG och blodsocker. Jag tror att om man ber om remiss så blir det gratis på vårdcentralen. Däremot om man vänder sig direkt till vårdcentralen, så får man nog betala en besöksavgift.

Är det någon här som har kollat upp sin kroppsliga hälsa med en hälsoundersökning?

Admin