Shizotyp + annat?

  • Stefan01
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #14100 av Stefan01
Shizotyp + annat? skapades av Stefan01
hej undrar vad diagnosen betyder/mer än diagnoskriterier.
Plus om man lider av Bulimi/ätstörningar + Alkohol för att lindra ångesten från bulimin.
Och om vårdtagaren/läkaren inte viste om bulimin pga skam?
Kan tvångstankar till alkoholintag och matintag vara olika sjukdomar då eller?
Mer
19 år 1 vecka sedan #14136 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Shizotyp + annat?
Du frågade om schizotyp personlighetsstörning, som är närbesläktad med schizofreni och kallades borderline schizofreni förr.

Schizotyp personlighetsstörning
En person med schizotyp personlighetsstörning har avvikelser i tankar, perception, tal och beteende. Dessa avvikelser liknar symptomen som ses vid schizofreni, men de är inte lika allvarliga och omfattande.
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html

Diagnosen gäller en enskild person medan diagnoskriterierna gäller en hel grupp patienter med samma sjukdom. Diagnoskriterierna för schizotyp upptar 9 olika symptom och för diagnosen schizotyp krävs att man har minst 5. För schizofreni krävs 1-2 symptom av totalt 5 olika. Vid sidan av diagnoskriterierna för schizofreni så förekommer ofta andra symptom som ångest, depression, social fobi, tvångstankar , panikångest. Diagnosen kan alltså innebära att man får symptom som inte finns i diagnoskriterierna.

Jag vet att det finns kvinnor här som har haft ätstörningar innan de fick schizofreni, men jag tror ändå det inte är så vanligt. Det skrivs aldrig om det i litteraturen av vad jag har sett. Tyvärr, är mina kunskaper om ätstörningar väldigt dåliga, så jag kan inte ge något svar här. Det finns dock i Läkemedelsboken ett kapitel om Ätstörningar (pdf-fil), som du kanske kan läsa:
www.apoteket.se/content/1/c4/78/ ... atri_4.pdf
Det finns en sajt om ätstörningar:
www.abkontakt.se/sidorna/lankar.php
  • Stefan01
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #14164 av Stefan01
Svar från Stefan01 i ämnet Shizotyp + annat?

Diagnoskriterierna för schizotyp upptar 9 olika symptom och för diagnosen schizotyp krävs att man har minst 5. För schizofreni krävs 1-2 symptom av totalt 5 olika


Skulle vara tacksam om du kunde gå in djupare på dom diagnoskriterierna (9st), även om du kunde göra detsamma med schizofreni symptomen, vore mycket tacksam för det.

Det lustiga är att alla psykologer/terapeuter/läkare jag vart i kontakt
inte förstår hur den diagnosen kunde ställas och dom blir fortfarande förvånade när man tar upp det.
Mer
19 år 6 dagar sedan #14253 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Shizotyp + annat?
301.22 Schizotyp personlighetsstörning F21

A. Ett genomgående mönster av sociala och mellanmänskliga funktionsstörningar som utmärks av excentriskt beteende, kognitiva eller perceptuella förvrängningar samt av akuta obehagskänslor vid nära kontakter och begränsad förmåga till nära relationer. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:
(1) har hänsyftningsideer (dock inte av vanföreställningskaraktär)

(2) har underliga föreställningar eller magiskt tänkande som påverkar beteendet och som inte stämmer med gällande uppfattningar och normer i personens sociokulturella omgivning (är t ex vidskeplig, tror på klärvoajans, telepati eller ett "sjätte sinne"; hos barn och ungdomar bisarra fantasier eller fixa idéer)

(3) har ovanliga perceptuella upplevelser, inkluderat kroppsillusioner

(4) talar och tänker besynnerligt (t ex vagt, omständligt, metaforiskt, sirligt eller stereotypt)

(5) är misstänksam eller har paranoida tankar

(6) uttrycker inadekvata eller begränsade affekter

(7) ter sig udda, excentrisk eller besynnerlig i uppträdande eller yttre framtoning

8 saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen

(9) känner stark social ångest som inte avtar vid närmare bekantskap och som är kopplad till paranoid rädsla snarare än till negativ självbild

Läs mer om schizotyp och andra personlihetsstörningar:
www.psykiatriomradet.com/ST/2002 ... sstorn.pdf

Hubin har väldigt bra info om diagnos och symptom på schizofreni. Se:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ia_se.html
  • Stefan01
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 dagar sedan #14286 av Stefan01
Svar från Stefan01 i ämnet Shizotyp + annat?
Tack så mycket, förstår dock inte riktigt ettan och sexan vad det betyder.
Nian skulle jag vara glad om du kunde ge ett exempel och förklara det mer i lekmanatermer´och även ettan och sexan.
Mer
19 år 5 dagar sedan #14376 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Shizotyp + annat?

Admin1 skrev: (1) har hänsyftningsideer (dock inte av vanföreställningskaraktär)

(6) uttrycker inadekvata eller begränsade affekter

(9) känner stark social ångest som inte avtar vid närmare bekantskap och som är kopplad till paranoid rädsla snarare än till negativ självbild


Hänsyftningsidéer innebär att en person har en tro eller varseblivning att irrelevanta, orelaterade och oskyldiga saker i omvärlden syftar på dem direkt eller har speciell personlig betydelse. Ett exempel på en hänsyftningsidé är att TV-programmen riktar sig direkt till en själv och handlar om en själv.

6/ tror jag betyder att uttrycka felaktiga eller begränsade känslor. Det kan t.ex. vara att man skrattar åt något sorgligt eller att man inte påverkar av omgivningens känslor som glädje eller sorg.

9/ stark ångest i sällskap med andra människor även om man är bekant med dem. Ångesten verkar orsakas av paranoida föreställningar, som verkar skrämmande.