va??

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15013 av
Svar från i ämnet va??
blablablablabla ".....SÅ LÅNGT SOM MÖJLIGT...."!!
det är inte synontmt med att det är lag på att journalen måste vara skriven så att patienten förstår allting...
Mer
18 år 11 månader sedan #15034 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet va??
PSR har rätt funktionell psykos är en psykos, som inte har kroppsliga orsaker, som tumör, epilepsi mm. För att kunna säga att någon har en funktionell psykos så måste man göra en nogrann utredning för att utesluta kroppsliga orsaker.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15081 av
Svar från i ämnet va??

Admin1 skrev: PSR har rätt funktionell psykos är en psykos, som inte har kroppsliga orsaker, som tumör, epilepsi mm. För att kunna säga att någon har en funktionell psykos så måste man göra en nogrann utredning för att utesluta kroppsliga orsaker.


konstigt, för det enda fysiska dom testat hos mig är mina blodvärden (dom kollar leverstatus pga överdoser, skulle jag tro...) ,em det är allt.
då kan dom ju knappast ha uteslutir tumör eller epelepsi... hummm... borde fråga läkarn, men han har slutat... =/
Mer
18 år 11 månader sedan #15090 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet va??
De brukar alltid ta blodprov och de kontrollerar då bl.a sköldkörtelfunktionen. För att utesluta epilepsi så tar man EEG (sätter elektroder på huvudet). Tumörer och andra hjärnförändringar kollas med röntgen av hjärnan. Att göra en utredning om man lider av schizofreni enligt regelboken brukar ta månader att slutföra. Ganska komplicerad process.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #15110 av
Svar från i ämnet va??
admin, ja just det. blodproverna jag tagit har dom också kollat sköldkörtelfunktionen...

PSR skrev: Tillfälliga psykoser behandlas inte lika som regressiva.


vad är skillnaden i behandlingen?
Mer
18 år 11 månader sedan #15140 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet va??
Det enda man gör vid en akut psykos är att avvakta en vecka innan behandling med antipsykotika ges. Under tiden får man sömnmedel och lugnande medel. Tanken är att kortvariga psykoser skall få tillfälle att avklinga och läka ut av sig själv.

Om psykosen behandlas med antipsykotika och man snabbt blir symptomfri brukar man försöka med att trappa ner antipsykotikan för att se om den behövs. Det krävs ju minst 6 månader av vissa psykossymptom för att få diagnosen schizofreni.