Vad exakt är ett psykiskt funktionshinder?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 1 månad sedan #286659 av Jocke
Joo, det finns en viss gnista som jag älskar över allt annat, men det kanske de flesta även dem har?

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 1 månad sedan #286668 av Potte-Boa Jösse
Jag tycker det var bra beskrivet också. Jag känner att jag vill leva. Det är fantastiskt att gå omkring på ett runt klot ett tag i oändligheten. Men många dagar är det mest monotont och trist. Så ja, jag kan säga att jag känner igen mig i den definitionen.
Mer
14 år 4 veckor sedan #286758 av Admin1
Några funktionsnedsättningar som kan bli kvarstående efter psykossjukdom är:
Minnesstörningar och Ritualism
Initiativlöshet och apati
Störningar i exekutiva funktioner
Störningar i abstrakt tänkande
Oförmåga att uthärda ensamhet och monotoni.
Oförmåga att tillämpa kunskaper i nya situationer
Störningar i kroppsuppfattning och stresstålighet

Funktionsstörning är ungefär samma sak som handikapp. Jag vill nog påstå att 80 % av de med schizofreni har viss funktionsstörning, eftersom det är bara 20 % som arbetar. 20-30 % har mer besvärliga funktionshinder, eftersom de behöver daglig hjälp.
  • Erase.
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 veckor sedan #286759 av Erase.
Svar från Erase. i ämnet Vad exakt är ett psykiskt funktionshinder?
Jag får "Gnistan" nu av soligt väder härute på gården- och Att jag ibland snusar....!!! :P

När jag var yngre var mycket "Skittrist"..
Mer
14 år 4 veckor sedan #286815 av tryskey
man brukar definiera funktionshinder som något kontextuellt. Det betyder att något bara är ett funktionshinder om detta något är till hinder för dig i din vardag. En mängd saker, t.ex. de som admin räknar upp, riskerar att bli till ett funktionshinder eftersom de rätt sannolikt kommer orsaka personen som har dem olika former av problem med att hantera ett vardagsliv.
Vad som utgör ett funktionshinder blir därför väldigt beroende av vilken miljö eller vilket samhälle man befinner sig i. Jag är ganska närsynt, men i vårt samhälle där jag utan problem kan använda glasögon eller linser blir inte närsyntheten ett funktionshinder. Medan om jag levde i ett u-land utan möjlighet till synkorrigering skulle min närsynthet förmodligen utgöra ett rätt stort problem i det att jag skulle ha svårt att bidra till de sysslor som ska utföras för att vardagen ska gå ihop. I det sammanhanget skulle närsyntheten utgöra ett funktionshinder.

I Sverige finns det vissa prylar som officiellt klassas som funktionshinder. Men som sagt, det är väldigt beroende av vår kultur och vårt samhälle, och i slutänden också väldigt upp till hur individen upplever det. Om individen är nöjd, inte upplever några problem och kan sköta t.ex. boende och försörjning utan hjälp från samhället, blir det ju ganska meningslöst om samhället ska stämpla dem som funktionshindrade över deras huvuden. Vad är poängen att klassa någon som funktionshindrad, om den i verkliga livet är nöjd och inte behöver någon hjälp?
Mer
14 år 4 veckor sedan #286946 av Admin1
Vid schizofreni är nog kognitiva symptom och även de negativa symptomen som utgör funktionshindren. Vanliga människor tror nog felaktigt att det är röster och vanföreställningar som är hindret. Praecox dementi dvs förtida demens kallades schizofreni först och det är inte helt ett helt missvisande namn.