Är kärlek en psykos?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18326 av
Vad är en psykos? En annan uppfattning om verkligheten, än den de flesta har, som jag uppfattat det.

Då kommer vi in på kärleken.
Är den en psykos, dvs, icke verklig?
Eller är den verklig?
Statestik och erfarenhet säger att den är falsk, de flesta slutar att vara med den de påstår sig älska, de byter fot. Det var bara en psykos. För bilden man hade var inte verkligheten... bara en psykos.. Eller?

Grupppsykoserna vad gäller tex värderingar, politik osv är ju ännu värre, varför är det verkligheten, vad säger x och y med 100% säkerhet? varför vill man inte "tillverka" alternativa verkligheter, med olika lagar, regler osv, utan bara ha en, oftast politisk-ekonomsikt eller religöst grundad, verklighet?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18337 av
Svar från i ämnet Är kärlek en psykos?

PSR skrev: I och för sig kan man väl anföra sviktande realitetsvärdering. Å andra sidan har man nog "sjukdoms"-insikt. Det krävs också en viss valör.


Har man sjukdomsinsikt? Varför sker det gång på gång då? Är alla här som har insikt om sina psykoser friska?
Är det bara "fula" (läs: icke accepterade) psykoser som ska bort`?



Att makten vill ha åsiktshegemoni hör till dess natur. Kollade nyss på "Djurfarmen"; den handlar om sånt. Förra veckan såg jag "1984".

Men det är inte bara makten, även folkets samlade sinne, eller vad man ska kalla det..
Vem vill att allt ska vara en omöjlig ond dröm med döden som resultat?
Låter inte publikfriande.
Mer
18 år 10 månader sedan #18343 av Galen
Svar från Galen i ämnet Är kärlek en psykos?
Jag vet inte om man kan kalla kärlek för psykos. I förälskelse tänker de flesta människor inte rationellt. Detta beror på att hjärnkemin förändras; man får ett narkotiskt rus av dopamin, noradrenalin, oxytocin och fenyletylamin.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18353 av
Svar från i ämnet Är kärlek en psykos?

PSR skrev: Man kan inte hävda att kärlek är en sjukdom eller ens psykisk störning. Därmed inte sagt att realitetsvärderingen inte sviktar.

Man kan inte göra dikotomin frisk kontra sjukt. Heller inte abnorm kontra normal. Stört eller icke-stört är heller inte helt meningsfullt. Det som är intressant är symptomens art och valör, förlopp, orsak, konsekvens et cetera.


Men varför kan man inte säga det då om realitetrsvärderingen är fel?
Sen, om nu saker som vi idag ser som sjuka, blir logiska och givande, är de då inte sjuka?

Vi kollar symtomens art o valör då:

förloppet, sjukt, utan logik,
orsaken: inte alltid logisk, ofta skönhet, kåthet, tro, hopp osv.
konsekvens: du måste o du ska få. Men så blir det sällan, det normala är allså bidragsberoende pga att man har barn, är det logiskt-klokt att sträva mot?

Käreleken eller att man vill ha den men inte får den, orsakar så mkt elände, men en del nicea saker osså, men det kan väl alla psykoser göra, varför skulle de annars locka?

Det som är stört är snarare om man saknar förmågan att ge sig hän (som mig).


Nje, jag tycker normalt att normalitet är stört, grått är små prickar av svart och vitt. Den som ger sig hän 100% eller inte alls är logiska, alla däremellan är störda, som jag ser det.

Verkligheten är ofta en social konvention. Någon egentlig verklighet finns inte.

Jo, m,en om man inte tycker om den o lider av den, är man då psykostisk?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18354 av
Svar från i ämnet Är kärlek en psykos?
Galen,

Det låter ju PRECIS som en psykos, detta händer, o du kan inte riktigt ta ansvar för hur du tänker.
Mer
18 år 10 månader sedan #18376 av leva
Svar från leva i ämnet Är kärlek en psykos?
Jag vet att kärlek kan leda till psykos