Svarta o schizofreni

Mer
13 år 9 månader sedan #319737 av skord
Svar från skord i ämnet Svarta o schizofreni
strongt
Mer
13 år 9 månader sedan #319738 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Svarta o schizofreni
[youtube]
[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 9 månader sedan #319739 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Svarta o schizofreni
Verkligen sevärt. Jag trodde inte det var biologiskt möjligt.
(Syftar på videon om tvillingarna.)
  • PK
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 9 månader sedan #320632 av PK
Svar från PK i ämnet Svarta o schizofreni
Det hela handlar väl om genetik? Tyvärr har tidigare s k "rasforskning" gett upphov till rasism, men det är kanske dags att våga se att det finns skillnader utan att det för den skull måste leda till rasism? När man blandar olika folkslag så förs olika gener vidare. Forskning har ju visat att t ex blodtrycksmedicin kan verka olika mellan svarta och vita, Indianer och vissa andra folkslag tål alkohol sämre, i Finland är det vanligt med laktosintolerans, många Somaliska barn har autism osv.

Sedan spelar givetvis socio-ekonomiska villkor en stor roll.

Genetik är en laddad fråga, precis som den kan hjälpa oss att hitta svar på medicinska gåtor kan den också ge oss svåra etiska frågor, t ex ska man få veta sin beräknade livslängd eller att man kommer att få cancer? Och ska man via fosterdiagnostik få välja bort "dåliga" gener?
Mer
13 år 9 månader sedan #320866 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svarta o schizofreni
Jag har läst att svarta i USA är överdiagnosticerade med schizofreni och att de ofta egentligen har affektiva besvär. Jag har inte läst om någon genetisk förklaring av skillnaden.