Hade en kortare psykos igår

Mer
13 år 7 månader sedan #333057 av Kutenai
Hade en psykos igår som varade i några timmar. Det kändes befriande. Tidigare under dagen var det en grej som hade upprört och chockat mig lite, vilket kan ha orsakat psykosen.

I psykosen så tänkte jag att jag borde se förbi folks utseende och bara se "själen". Vidare kom jag till insikt med att jag tänker (eller försöker tänka) logiskt hela tiden när jag inte är psykotisk. En kompis jag har sa till mig att han tror man skadar sig själv genom att inte ha någon kontakt med sin känslomässiga sida.

Det känns nu som att jag vill kunna få fler psykoser fast under kontrollerade former. Går det att skaffa verktyg, utrustning så att man kan gå in i en psykos utan att riskera att skada sig själv eller andra? Jag vill försöka integrera psykosen i mitt vardagliga liv, jag tror det skulle kunna vara bra för själen. Jag ska ta upp det här med min psykolog nästa vecka. Vad tror ni?
Mer
13 år 7 månader sedan #333070 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hade en kortare psykos igår
Stress kan utlösa psykossymptom, men dålig sömn en tid kan också medverka. På din beskrivning så låter det som du hade vanföreställningar enbart, men man kan ju dessutom också ha röster och tankestörningar. Jag tycker att du skall diskutera med din psykolog, men på mig så låter det inte allvarligt i alla fall.
Mer
13 år 7 månader sedan #333080 av Inwatto
Tycker det låter som om du vill ha insikter, Kutenai, inte kanske just psykos. En lätt psykos som går över på några timmar är ju enkel att hantera, men om du siktar på att få psykos genom att störa sömnen eller isolera dig, riskerar du få en djupare och skadlig variant. Är du kristen kan du prova att ha ett böneliv. Annars kan meditation göra dig instabil på det sätt du önskar...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 7 månader sedan #333095 av Inwatto
Alternativ,

Idag vet nog de som forskar för lite om hur man synliggör psykiska störningar, men om 50 år kommer man nog att kunna visa dig hur en psykos påverkar hjärnan fysiskt och påvisbart medicinskt. Hittills så vet man att mediciner kan tappa i effekt efter upprepade psykoser, vilket är indikation på strukturell förändring av hjärnan.

Galenpanna är jag, men det är inte så roligt att någon skrattar åt det. Det är bara tragiskt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 7 månader sedan #333100 av Inwatto
Psykos är än så länge bara ett ord på en psykisk störning. Det är ännu inte mätbart med någon teknisk apparatur.

Det är samma sak med slump. Slump finns egentligen inte om man känner alla varibler, t ex hur många gånger ett singlat mynt roterar. Men, det finns många situationer där man inte känner till allt. Då talar man om slump. Alltså är slump verkligt. Likaså psykos.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 7 månader sedan #333115 av kvinnan
jag tycker inte att det låter som om du hade nån psykos utan det var nog bara en fantasi