Hade en kortare psykos igår

Mer
13 år 7 månader sedan #333319 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hade en kortare psykos igår

Kutenai skrev: Hade en psykos igår som varade i några timmar. Det kändes befriande. Tidigare under dagen var det en grej som hade upprört och chockat mig lite, vilket kan ha orsakat psykosen.

I psykosen så tänkte jag att jag borde se förbi folks utseende och bara se "själen". Vidare kom jag till insikt med att jag tänker (eller försöker tänka) logiskt hela tiden när jag inte är psykotisk.


Låter inte så allvarligt tycker jag och ingenting som man blir skrämd eller oroad över. Psykoserna kan ofta vara bisarra och handla om att vara förföljd eller hotad av någon. En psykos kallas ibland för en vaken mardröm, men det du hade var definitivt inte det.
Mer
13 år 7 månader sedan #333337 av Kutenai
Okej, om man inte är rädd för sina tankar så kanske man ska försöka få mer av dem. Det enda småfarliga kan ju vara att jag blir lite mer impulsiv och gör saker jag annars inte skulle ha gjort. Har ställt till det lite förut för mig. Man kanske kan skaffa utrustning så att man kan "tänka fritt" men inte gör något "galet".
Mer
13 år 7 månader sedan #333340 av Isa-Alise

Kutenai skrev: Hade en psykos igår som varade i några timmar. Det kändes befriande. Tidigare under dagen var det en grej som hade upprört och chockat mig lite, vilket kan ha orsakat psykosen.

I psykosen så tänkte jag att jag borde se förbi folks utseende och bara se "själen". Vidare kom jag till insikt med att jag tänker (eller försöker tänka) logiskt hela tiden när jag inte är psykotisk. En kompis jag har sa till mig att han tror man skadar sig själv genom att inte ha någon kontakt med sin känslomässiga sida.

Det känns nu som att jag vill kunna få fler psykoser fast under kontrollerade former. Går det att skaffa verktyg, utrustning så att man kan gå in i en psykos utan att riskera att skada sig själv eller andra? Jag vill försöka integrera psykosen i mitt vardagliga liv, jag tror det skulle kunna vara bra för själen. Jag ska ta upp det här med min psykolog nästa vecka. Vad tror ni?


Det där är inte en psykos, utan snarare kontakt med ditt eget inre och ökad medvetenhet... träna Mindfullness så kan du nå liknande tillstånd lätt utan att bli psykostisk...
Mer
13 år 7 månader sedan #333346 av Kutenai
Okej, då är det folk som har gett mig fel information om vad en psykos är för något. Efter vad jag har fått berättat för mig så betyder psykos "förändrad verklighetsuppfattning". Men då var jag väl inte psykotisk de gånger jag trodde jag var en hund och jag trodde jag var en bil heller.
Mer
13 år 7 månader sedan #333348 av Isa-Alise
Det beror på om du drömde dig in i en känsla av vad en bil är... det är en annorlunda medvetenhet... inte psykos...

Psykos handlar om att få vanföreställningar om att folk är emot en och vill en illa, att maten är förgiftad och datorn buggad, hemmet avlyssnat samtigt som du själv kan tro dig om att ha en speciell uppgift som att rädda världen - det är en skräckfylld upplevelse... och man kan få hallucinationer, röster som talar med en som hörs i rummet... det är inte bara en ändrad medvetenhet som kan uppnås via meditation, utan något mycket mer skrämmande...
Mer
13 år 7 månader sedan #333354 av Kutenai
Ok. När jag var på psykakuten en gång såg jag symboler som rörde sig på ett av mina kort jag hade i plånboken. Och jag såg en tavla där sanden och vattnet rörde på sig. Och en gång i skolan så ändrade två personer utseende i ansiktet och blev till en annan person. En gång när jag var på öppenvården såg jag en kvinna som plötsligt och mystiskt försvann från en parkeringsplats. Jag har för mig att jag på samma öppenvårdsmottagning såg en personal som måste ha förflyttat sig overkligt snabbt, eller så var hon på två ställen samtidigt. Detta kanske inte var hallucinationer då.