schizofren utan röster?

Mer
19 år 11 månader sedan #1643 av stefan
Hej, vilket bra forum det här verkar vara. Jag har diagnosen paranoid schizofreni. Det hela började år 2000 då jag gick in i väggen. I och med att studierna var betungande och mina föräldrar var allvarligt sjuka fick jag en psykos. Tänk att jag som tror mig vara så vettig kunde drabbas av något sådant! Några år senare fick jag ett skov och under mellanperioden plågades jag av röster. Eftersom mina föräldrar gick bort samma år som jag insjuknade har jag haft svårt att komma tillbaka till ett normalt liv. Nojan har mer eller mindre försvunnit men rösterna är kvar. Min fråga är om det finns några med diagnosen schizofreni som aldrig har hört röster?

Stefan
Mer
19 år 11 månader sedan #1644 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet schizofren utan röster?
Hej. Jag har inte haft några riktiga hörselhallucinationer och jag har diagnosen hebefren schizofreni.

Ja detta är ett riktigt bra forum. Det bästa jag varit på hittils.
Mer
19 år 11 månader sedan #1645 av stefan
Svar från stefan i ämnet schizofreni utan röster?
Det är märkligt att schizofreni kan vara så olika. För mig är rösthallisar det mest påtagliga symtomet.
Mer
19 år 11 månader sedan #1646 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofren utan röster?
Välkommen!

Det är ungefär 20 % av de med schizofreni, som inte har hallucinationer. Men rösthallucinationer anses ändå vara ett "klassiskt" schizofrenisymptom av läkare.
Det räcker för att få schizofrenidiagnosen att man har 2 av 5 typiska symptom.
Har man vanföreställningar och desorganiserat tal, så fyller man kriterierna. I vissa fall räcker det med ett symptom t.ex. om man tror sig styrd av marsmänniskor med mikrovågor dvs helt otroliga vanföreställningar.

Jag att du skall be om kognitiv beteendeterapi och patientutbildning. Båda reducerar symptom och risken för återfall. I Göteborg finns det säkert psykologer som kan detta, så det är bara att tjata dig till det.

Det finns också självhjälpsråd här för att motverka röster.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
Själv blev jag kvitt rösterna genom att helt enkelt sluta lyssna efter dem.
Rösthallucinationer uppstår också vid stress, som kan vara för mycket eller för lite stimulans. Att lära sig stresshantering kan därför vara bra.

RSMH har en förening, som heter Rösträtt, som ger råd för personer, som har besvär av röster. Även normala människor kan höra röster. Det finns också självhjälpsgrupper för de som har problem med röster.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ot-roester

Vid paranoid schizofreni, så brukar man inte ha kognitiva problem, vilket innebär att du borde kunna återuppta dina studier utan större problem.

Jag har just promenerat i 2 timmar i solen och känner mig väldigt pigg och alert. Försök att motionera dagligen, äta rätt och sova tillräckligt.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1649 av Johan
Svar från Johan i ämnet schizofren utan röster?
Jag känner igen mig i din beskrivning eftersom jag insjuknade i paranoid schizofreni ca år 2000 efter att stångats med studier samtidigt som min mamma blev sjukskriven för utbrändhet och min pappa var dålig.

När jag var inne i psykosen hade jag mycket hörselhallucinationer men numera är andra hallucinationer vanligare för mig (som paranoia och synhallucinationer).
Mer
19 år 11 månader sedan #1746 av Quirky
Svar från Quirky i ämnet schizofren utan röster?
Hej,
precis som dig Johan har jag Paranoid Schizofreni och när jag insjuknade i min första psykos så hade jag alla mäjliga olika symptom men nu efter flera år är det främst paranoia och synhallucinationer som dominerar. jag klarar livet ganska bra, ska börja plugga igen i höst. Ser fram emot det. Självhjälp går enormt bra för mig. Det har också hjälpt att prata emd vänenr om mina problem och berättat för dom hur dom kan hjälpa mig, elelr hur dom kan göra för att inte förvärra det.