Ska schizofrenidiagnosen avskaffas?

Mer
12 år 10 månader sedan #406483 av Poppy
I länken står det att det finns forskare som stödjer kampanjen. Dom anser att man istället för "schizofreni" ska använda begrepp som "trauma" och "disassociation".
Mer
12 år 10 månader sedan #406488 av Geta
Idag räknas inte schizofreni som lika stort funktionshinder som vid autism
eller Aspergers. Därför kan inte schizofrena räkna med samma hjälp och stöd.
Om diagnosen ändras till dissociation så tror jag att vi inte längre kan kräva
nämnvärt mycket stöd.
Mer
12 år 10 månader sedan #406495 av Poppy
Det är konstigt, tycker jag, för det verkar ju finnas en massa människor som har Asperger-diagnos men utan problem kan jobba heltid och sköta sitt vanliga liv. Jag tycker det verkar som om schizofreni generellt sett är mycket värre.
Mer
12 år 10 månader sedan #406496 av Traxerity
Poppy,

Det handlar inte om vem som har det värre eller vem som har det bättre.
Det handlar om vad man kan göra och inte göra.
Det finns arbetsrehab samt stöd för småjobb. Typ att folk med sjukdomar får arbeta 1-3 timmar per dag och tjäna runt 40,000 kronor per år.
Även finns det halvtids jobb där man arbetar upp te 50% med arbetsstöd så man får pengar för den andra halvan.
Varför ska folk sitta o dänga sig på sin diagnos när man istället måste tänka på andra och se helheten ur perspektivet.
Man kan inte sitta och feta sig som en lat gammal kossa hela sitt liv i soffan. Man måste ju nån gång hjälpa samhället.
Mer
12 år 10 månader sedan #406497 av Geta
Det måste bero på vad de har haft för lobbygrupper men Aspergers
är ju en ganska ny diagnos. Visst, många med Aspergers klarar både
arbete och familj.
Mer
12 år 10 månader sedan #406498 av zoegas
Nu har jag märkt att även JAG censureras.. Vad fan är det som händer på denna sajt?? Det som ligger bakom japanernas bortagande av diagnosen är på grund av schizofreni! Så varför ska min SANNING censureras? Vad håller ni på med igentligen era "holyer then thou" Detta forumet ska väll inte styras utav andras personliga förhavande som inte nödvändigtvis tillhör en sanning? Ge er ta mig fan!

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻