Om bristande sjukdomsinsikt

Mer
11 år 11 månader sedan #480214 av björk
Svar från björk i ämnet Om bristande sjukdomsinsikt

Geta skrev: Ju mer sjukdomsinsikt man har ju mindre får man gjort. Det mest avancerade jobbet hade jag när jag var som sjukast och faktiskt psykotisk. Sedan jag har fått full sjukdomsinsikt vågar jag ingenting.


Jag gick på en skola för 3000 ungdommar. Jag sprang omkring i röd regn jacka. Jag var rent förstörd i huvudet...
Mer
11 år 11 månader sedan #480270 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Om bristande sjukdomsinsikt
Admin1, du klarar av att sköta Viska på ett oklanderligt vis trots att du är schizofren.
Det visar att man kan utföra saker och ting trots sin sjukdom. Så kämpa på alla för visst finns det hopp om en bättre tillvaro.
Mer
11 år 11 månader sedan #480485 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om bristande sjukdomsinsikt

Bitte skrev: Man kan få storhetsvansinne. Och negativa symtom har jag haft och är väldigt handikappande. Men nu verkar det ha gett med sig lite. När jag hade min positiva period mådde jag bra förutom att jag fick åka flera mil att handla där ingen kände mig. Jag kunde inte gå in i någon affär där jag bodde. det var jätte jobbigt. Sen hade jag paranoia. Men att komma på ideer var jag duktig på, hjärnan gick på högvarv. Och det finns ju många högt uppsatta människor som hade schizofreni och styrde och ställde. Så visst går det. Jag skulle tycka det vore roligt att komma i en sån där positiv anda igen för det var roligt. Men efter det var det skitjobbigt.


Du hade inte mani under den positiva perioden för då brukar man vara mycket aktiv? I och för dig under den första psykosen vid schizofreni kan man också ha i början en period där man kan ha storhetsvansinne och man kan må då ganska bra.
Mer
11 år 11 månader sedan #480486 av björk
Svar från björk i ämnet Om bristande sjukdomsinsikt
ja fantiserade en hel del. Ja lade trolitvis grunden till mina 15 NÄSTA år.

Med att titta i Hi-fi katalogen o Fantisera kanske de var en hel del storhets vansinne där.

Ingen ångest.. Men sen kom en Otrolig fruktansvärd SLÄGGA
Mer
11 år 11 månader sedan #480599 av Fragile80
Finns det nåt som heter manisk psykos? För det tror jag jag haft ett par gånger i så fall..

/Fragile
Mer
11 år 11 månader sedan #480608 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Om bristande sjukdomsinsikt

Admin1 skrev: Du hade inte mani under den positiva perioden för då brukar man vara mycket aktiv? I och för dig under den första psykosen vid schizofreni kan man också ha i början en period där man kan ha storhetsvansinne och man kan må då ganska bra.

Ja, så är det nog.