Om psykoser

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #103 av Per-Erik
Om psykoser skapades av Per-Erik
När man är psykotisk och läggs in för tvångsvård så får man ingen medecin mot psykosen under första veckan, eftersom man befinner sig under observation.

Härom veckan sa professor Sten Levander att psykos är ett tillstånd som förstör hjärnan och måste hävas.

Vafan är det vården sysslar med när man är under tvångsvård för psykos. Står dom och väntar på att hjärnan skall falla sönder i sina beståndsdelar innan dom sätter in behandling. Man börjar ju fane mig undra.

Är det bara jag som reagerar på det här?
  • JampeO
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #111 av JampeO
Svar från JampeO i ämnet Om psykoser
Om hjärnan "förstörs" eller inte tvistas det om. Det finns studier om att psykosen frigör toxiner i hjärnan som skadar, men det finns oxå andra studier som visar på motsatsen. Däremot vet man att en psykos som får fortgå obehandlad länge ger kognitiva funktionsnedsättningar som kan vara svåra att rehabilitera.

Endel psykoser "självläker", avklingar rätt snabbt utan neuroleptika och det är då skonsammare att låta bli att medicinera själva psykosen. Däremot ges ofta ångestdämpande och sömnmedel under första veckan. Sömn är den i särklass viktigaste faktorn under en "självläkningsprocess".

I det engelska vårdprogrammet, som man här på forumet ofta hänvisar till står just att avvakta med neuroleptikabehandling en vecka som en riktlinje om jag inte minns fel.
Mer
20 år 7 månader sedan #116 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om psykoser
Att vänta en vecka utan neuroleptika är standard idag vid förstagångsinsjuknande i psykos. Det står både i det engelska vårdprogrammet för schizofreni och också i den svenska Läkemedelsboken.

www.viska.se/index.php/nyheter/3 ... ner-psykos

Vid återfall i psykos eller schizofreni behöver man ej vänta utan då medicineras direkt.

Att snabb effekt vid schizofreni är önskvärd betonas idag, men man är inte riktigt konsekvent. Idag vet man att c:a 30 % inte får effekt av normala antipsykotika. Jag tror att denna grupp får vänta för länge innan de får Leponex dvs minst 6 månader. Världens bästa antipsykotika studie CATIE pågår och den skall bl.a undersöka hur man snabbare skall kunna sätta in Leponex. Jag har läst att får man ingen effekt alls 1-2 första veckorna är chanserna väldigt stor att man inte får effekt alls senare.

Personligen skulle jag vilja se en studie där normala antipsykotika ges i 2 veckor. De som inte alls får någon effekt får Leponex. Jag håller det inte för helt omöjligt att kanske betydligt fler då skulle få effekt av medicineringen än i dag.
  • an
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #183 av an
hej
har inte varit tvångsintagen, däremot fullpepprad med i stort sett vad som funnits på agendan den dagen, blivit felmedicinerad mm
Alltså tung psykofarmaka. Med nya mediciner som kommer får jag mindre biverkning, men samtidigt hävs inte psykosen helt, ständigt i närheten av psykos. Nu denna gång när jag gick sönder förändras inte min med., jag förväntas ta lugnande och bli frisk ändå. Ingen backup, "ring mig på torsdag eller fredag", som läkare sa. Vill inte in i att springa på psykakut . Men numera verkar det som att för få hjälp får man slå in dörrarna på akuten, eller leka SOCKERCONNY med järnrör.

Fråga hur är zeldox, hur fungerar fluanzol 8O
Mer
20 år 5 månader sedan #184 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om psykoser
Antipsykotika har egentligen enbart bevisad effekt vid schizofreni. Vid andra psykoser finns det dock erfarenhet av att de brukar fungera.

Det är också bra att veta att andra behandlingar än antipsykotika kan ha effekt
1. en psykologisk metod kognitiv beteendeterapi ger ungefär samma effekt på symptom som antipsykotika, och förebygger också återfall i psykos.
2. patientutbildning minskar symptom och återfall
3. har du jobbiga föräldrar kan familjeintervention vara bra.
Att lära sig stresshantering är bra, för att minska stressen som kan vara skadligt vid psykos. Det finns också socialträning, som kan vara bra (social skills).

70 % för otillräcklig effekt av antipsykotika vid schizofreni och av dessa får 20 % ingen effekt alls. Därför kan det vara bra med tillägg av andra behandlingar enligt ovan.

Bästa effekten mot schizofreni har Leponex, men den har vissa biverkningar, som gör att den ges enbart till de som inte får effekt av andra antipsykotika.

Sedan brukar det sägas att resten ger ungefär samma effekt, men att effekten kan variera mellan olika individer. Den allvarligaste invändningen mot antipsykotika är risken för tardiv dyskinesi. Den risken är mindre för nya antipsykotika, som Risperdal, Zyprexa, Zeldox och Seroquel. Dessa rekommenderas nu allt mer i världen. Av dessa skulle jag nog välja Seroquel, eftersom det kemiskt sett liknar Leponex. Snart kommer också den nya generationens medel Abilify, som kanske har mindre biverkningar.

Zeldox är ett alternativ preparat, som ges när man fått för stor viktökning av t.ex. Zyprexa eller Risperdal. Man måste kolla EKG innan man får medlet för vissa personer med EKG förändringar får inte använda preparatet.

Fluanxol är ett äldre billigt preparat, som påstås också verka antidepressivt. Det är populärt i Kanada verkar det som. Bland de äldre preparaten så är mitt intryck att Trilafon kanske kan ha vissa fördelar.

Men andra saker är viktiga. också:

Motionera regelbundet - minst 45 minuters rask promenad 3-4 gånger i veckan.

Sover du tillräckligt? Dålig sömn är inte bra om man har psykotiska besvär.
Be om sömnmedel i värsta fall.

Ät en bra och näringsrik kost. Gärna fet fisk t.ex. sill 1-2 gånger i veckan.