Frågor om schizofreni

Mer
18 år 4 månader sedan #30504 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor om schizofreni

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande


Kanske de gav dig diagnosen hebefren bara för att du insjuknade i tonåren? Jag hittade följande kriterier för desorganiserad schizofreni:

All of the following are prominent:

* disorganized speech
* disorganized behavior
* flat or inappropriate affect

www.counsellingresource.com/dist ... a-criteria

Vargen, du kanske skulle fråga läkaren om du uppfyller kriterierna för desorganiserad schizofreni?
  • maja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30507 av maja
Svar från maja i ämnet Frågor om schizofreni

Admin1 skrev:

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande


Kanske de gav dig diagnosen hebefren bara för att du insjuknade i tonåren? Jag hittade följande kriterier för desorganiserad schizofreni:

All of the following are prominent:

* disorganized speech
* disorganized behavior
* flat or inappropriate affect

www.counsellingresource.com/dist ... a-criteria

Vargen, du kanske skulle fråga läkaren om du uppfyller kriterierna för desorganiserad schizofreni?

Men om man fyller upp dom där kriterierna perfekt och passar in i det där förutom att man är 37 år, får man det inte då? Blir det ospecifieras schizofreni då?

Det här med diagnoser verkar ju rätt skumt, vissa saker går ju lite imot varandra.
Mer
18 år 4 månader sedan #30529 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni

Maja skrev:

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande

Okej... hur märks det i ditt fall? Och hur gammal vad du när du började märka av det och när fick du hjälp och diagnos?
mhv


jag fick vård vid 15 och efter ca 4-6 månader diagnostiserades jag med hebefren schizofreni. som det stod i journalen då vad jag kan minnas var det: svaga känsloreaktioner, paranoida tankar, negativa symptom, ljudhallucinationer och splittrade tankar. är snart 20 och har fortfarande problem exempelvis röster och paranoia, med insikten i behåll
Mer
18 år 4 månader sedan #30534 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni

Admin1 skrev:

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande


Kanske de gav dig diagnosen hebefren bara för att du insjuknade i tonåren? Jag hittade följande kriterier för desorganiserad schizofreni:

All of the following are prominent:

* disorganized speech
* disorganized behavior
* flat or inappropriate affect

www.counsellingresource.com/dist ... a-criteria

Vargen, du kanske skulle fråga läkaren om du uppfyller kriterierna för desorganiserad schizofreni?


det kan jag göra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30563 av
Svar från i ämnet Frågor om schizofreni

Vargen skrev:

Maja skrev:

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande

Okej... hur märks det i ditt fall? Och hur gammal vad du när du började märka av det och när fick du hjälp och diagnos?
mhv


jag fick vård vid 15 och efter ca 4-6 månader diagnostiserades jag med hebefren schizofreni. som det stod i journalen då vad jag kan minnas var det: svaga känsloreaktioner, paranoida tankar, negativa symptom, ljudhallucinationer och splittrade tankar. är snart 20 och har fortfarande problem exempelvis röster och paranoia, med insikten i behåll

Okej. Hur lång tid tog det då innan du fick sjukdomsinsikt? Fick du hjälp först när det hade utvecklats ett tag eller sökte/fick du den när du först började känna av symptomen?
Mer
18 år 4 månader sedan #30585 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Frågor om schizofreni

Gäst skrev:

Vargen skrev:

Maja skrev:

Vargen skrev: min diagnos är hebefren schizofreni trots det talar jag inte osammanhängande

Okej... hur märks det i ditt fall? Och hur gammal vad du när du började märka av det och när fick du hjälp och diagnos?
mhv


jag fick vård vid 15 och efter ca 4-6 månader diagnostiserades jag med hebefren schizofreni. som det stod i journalen då vad jag kan minnas var det: svaga känsloreaktioner, paranoida tankar, negativa symptom, ljudhallucinationer och splittrade tankar. är snart 20 och har fortfarande problem exempelvis röster och paranoia, med insikten i behåll

Okej. Hur lång tid tog det då innan du fick sjukdomsinsikt? Fick du hjälp först när det hade utvecklats ett tag eller sökte/fick du den när du först började känna av symptomen?


Jag fick vård mot min egen vilja efter gjort en sak där hemma...hade aningar om att jag var psykiskt sjuk innan paranoiorna kom, då började jag förneka det. men innerst inne visste jag nog att något var fel.