Min studie om infant mind hjärnan.

Mer
9 år 11 månader sedan #662449 av Mjpop
Som ni vet så tror jag starkt på Mckenzies teori om schizofreni, d.v.s delayed post traumatic stress disorder from infancy. Genom att analysera alla olika känslor jag har fått genom att vara i infant mind reality, d.v.s vanföreställningar och psykoser, så har jag lärt mig att en person i infant mind kan ha olika känslor, ibland vara ledsen, men ochså hanterar olika känslor av stress, ensamhet, sorg, som en bebis gör. En schizofren som är fast i infant mind kanske mår bra av höga doser b-vitaminer men det är bara som att ge en traumatiserad bebis i en vuxen kropp höga vitamin halter. Det ändrar eller förändrar inte personen att nå adult mind utan istället gör den schizofrena/infant mind mer mottaglig att hantera stressen som det första emotionella seperations traumat gav, beroende på vilken stress som denna schizofrena har lagt på sig under sitt förhållnings sätt att hantera andra sociala relationer.

Genom att nå till the adult mind reality som är fritt från vanföreställningar och psykoser har jag inte mycket fakta ännu, jag ska försöka komma med mer fakta när jag gör steget att nå dit. Men Mckenzie metoden att göra hel separation från familj och släktingar kommer jag att följa samtidigt som han senare har sagt att omega 3 också är viktigt. Då tror jag att första steget är att acceptera att man inte kommer träffa sin stress faktor, familjen eller släktingar, och istället omfamna det mest känslomässiga behovet man har, det behovet man kände när man blev emotionellt separerad från mamman, att skrika mamma mamma, då har man större chans att acceptera var man ligger i utvecklingen. då när man sedan känner en tomhet i tankar och funderingar och inte försöker lösa olika barndoms konflikter då har man möjlighet att leva i nuet och acceptera den man är. Men en total separation från familjen krävs, för att inte komma tillbaks till infant mind reality/schizofreni.

Mina egna analyser och tankar!
Mer
9 år 11 månader sedan #662451 av Räven
Intressant läsning.

Det ligger nog nåt i det du skriver men att separera helt från familj o släktingar....ja kanske de...
Mer
9 år 11 månader sedan #662459 av Geta
Det är en intressant teori.
Mer
9 år 11 månader sedan #662517 av Admin1
Jag tror själv att problemen kan uppstå under graviditeten redan på grund av miljöpåverkan i samspel med gener. Men jag tror att även om stress under tidiga åren framkallat schizofreni, så när väl psykosen kickat igång hjälper inte terapi eller mediciner så mycket för hjärnförändringarna har redan skett.

Det gäller troligen att förebygga första psykosen och man pratar om KBT, omega-3, men själv tror jag mycket på mediciner som förbättrar kognitionen eller minnesträning. Motion kanske också kan vara något.
Mer
9 år 11 månader sedan #662572 av Quinn
Kan inte separation från familj också skapa en väldig stress, det kan nog vara väldigt traumatiskt tror jag.

Är det inte bättre att lära sig leva med obehaget som uppstår, t.ex tillsammans med familj. Kanske inte direkt försöka lösa någonting men att acceptera situationen. Samt att undersöka och se saken ur olika vinklar. Trollen spricker i dagsljus.

Hur menar du att bäbisar hanterar känslor? Själv har jag en tendens att instinktivt undvika obehagliga känslor, men det tror jag inte är unikt för schizofrena.

Sen tror jag inte det hjälper att skrika mamma, mamma. Det är för enkelt.
Mer
9 år 11 månader sedan #662576 av Geta
Det är väl ofta så att när ungdomar separerar från familjen så bryter psykoserna ut.