Symptom.

Mer
19 år 10 månader sedan #2331 av ophelia
Symptom. skapades av ophelia
Hej..igen!
Jag undrar vad andra människor som lider av psykos har för symptom.
Här är lite hur jag blir: Tror att all mat och dricka är förgiftade. När jag är ute och går så tror jag att jag ska få en kanyl i foten. Jag är livrädd för kanyler. Detta gör att när jag är ute måste jag stanna flera gånger och titta noga på marken om det ligger några kanyler där. Mina ciggaretter är också förgiftade. Jag måste märka ciggpaket på något sätt så att ingen kan byta ut det. Har jag folk hemma tror jag att de kanske ska förgifta mig. Om jag tex går ut i köket och de sitter i vardagsrummet kan jag inte fortsätta att dricka det jag drack på i vardagsrummet innan jag gick in i köket. Allt är farligt. Jag har det så jobbigt.Innan jag fick medicin var det värre. Då kände jag lukter också. Tejpade igen alla ventiler + brevlådan.
Jag vill låsa in mig i min lägenhet och slippa gå ut i den onda världen.
Någon som har liknande syptom?
Mer
19 år 10 månader sedan #2337 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Symptom.
Hej!

Jag tror det finns många som har liknande symptom som dig. Själv hade jag en del förföljelseideer och vanföreställningar precis när jag insjuknade, men sedan försvann de när medicineringen påbörjades. För mig var hörselhallucinationer det stora problemet i början samt problem med närminnet.

Du skulle höra efter om kliniken kan erbjuda dig kognitiv beteendeterapi (KBT) mot dina paranoida symptom. Jag tror att det kan hjälpa. Om de inte kan göra det låna boken Mind over Mood, som är en självhjälpsbok i KBT.

I boken beskrivs hur man använder tankelistor (thought records). Om du får en paranoid ide, så skriver du ned den i en tankelista på sättet, som beskrivs i boken. Du söker också efter alternativa förklaringar och en balanserad förklaring till din ide. Det tar tid att lära sig metoden, men har man tränat 30-40 gånger, så brukar det gå bra.
www.viska.se/index.php/recension ... -you-think
Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #2342 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet ok..
tack för att jag fick lite information*kram*
Men jag har gått på koognitiv beteende terapi. Men det funkar inte på mig. Sedan är jag ofta lite förvirrad så jag missar avtalade tider. Så det blir liksom inte kontnuerligt....ja vad gör man?
Mer
19 år 10 månader sedan #2355 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Symptom.
Kognitiv beteendeterapi kan nog variera en del. Det kan rymmas mycket under det begreppet, men i den KBT du fick behandlades dina paranoida ideer?

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #2426 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet öhh
då behandlades jag för panikångest. Men jag vet inte...känns jobbigt att prata om hur man har det.. men man kanske skulle försöka 8O