Sluta med medicinering?

Mer
9 år 9 månader sedan #681511 av Simon
Hej,

Jag har haft en psykos i mitt liv och den fick jag för över fem år sedan och sedan dess har jag tagit zyprexa. Jag har trappat ner medicineringen under åren och för ungefär ett år sedan så slutade jag helt med medicinen på eget bevåg, jag stod då på 5 mg, men jag märkte efter ca. två - tre veckor att jag var på väg in i en ny psykos så jag började ta medicinen igen. Nu har jag sedan midsommar gått ner till 3,75 mg och jag tycker det fungerar bra. Jag skall snart till läkaren och kommer då att diskutera en eventuell minskning av min dos till 2,5 mg. Jag har hur som helst fått den uppfattningen att det är så små doser (under 5) att det inte går att sänka från de nivåerna. Jag har ingen diagnos, men har som sagt haft en psykos. Ibland funderar jag att jag kanske har långsam metabolism och klarar mig på lägre doser samtidigt som jag inte klarade att sluta tvärt med medicinen i fjol utan skulle ha behövt trappa ut den. Min kontaktperson säger att 5mg är redan så låg dos att den inte borde behöva trappas ut, vad tror ni?

Det är förvisso en låg dos som jag tar nu, men jag fattar inte varför jag skulle ta den om jag kan klara mig utan. Jag har säkert gjort 6-7 sänkningar nu och sällan har vården varit särskilt pigga på sänkningarna.

På samma gång jag skriver så kan jag ju berätta att jag även provat abilify, men den kunde jag inte äta ens en vecka då jag blev helt slut av att vakna klar vaken klockan 4 på morgonen. Sen mitt på dagen kunde jag bli jätte trött. Vikten kom också ner med några kilon. Jag kunde ju också diskutera med läkaren angående abilifyn, jag tog 15mg. Kanske det var för hög dos? Jag vet att den har sämre antipsykotisk effekt, men jag tycker jag borde klara den eftersom jag inte heller tar någon hög dos zyprexa
Mer
9 år 9 månader sedan #681515 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sluta med medicinering?
Klokt av dig att vara försiktig med utsättning av Zyprexa. Den är så pass effektiv, att den ska trappas ut, annars får man problem.

Eftersom det finns 2.5 mg tabletter, så ser jag inte 5 mg som en liten dos, men jag är inte läkare så jag ska kanske inte yttra mig egentligen. Så här står det på Fass.se:

Dosering

Vuxna:
Schizofreni: Rekommenderad startdos är 10 mg en gång om dagen.

Manisk episod: Startdosen är 15 mg som daglig engångsdos vid monoterapi eller 10 mg dagligen vid kombinationsbehandling (se Farmokodynamik).
...
Dosen kan därefter, vid behandling av schizofreni, manisk episod och profylax av återfall i bipolär sjukdom, anpassas individuellt inom dosområdet 5-20 mg dagligen beroende på patientens kliniska respons. Ökning till högre dos än rekommenderad startdos bör göras först efter en klinisk utvärdering och bör då ske med minst 24 timmars intervall. Olanzapin kan ges oberoende av måltider, eftersom absorptionen inte påverkas av föda. Gradvis nedtrappning av dosen bör övervägas då olanzapinbehandlingen avslutas.


Det är jag som strukit under sista meningen. Har för mig att någon här på Viska delat sin tablett i så liten del att han tog 1.25 mg innan han slutade helt. Annars gick det inte... Kan nog inte ge några mer råd, för jag har inte lyckats sluta med Abilify. De 2 försök jag gjort har båda misslyckats. Just nu kör jag 10:4 medicinering. 10 dagar Abilify och 4 dagar utan. Det går bra. Hjärnan verkar vänja sig vid att vara utan. Ett sådant uppehåll är möjligt med Abilify, eftersom den har väldigt lång halveringstid (det stannar kvar medicin i kroppen länge). Det lär inte gå att göra så med Zyprexa: 32 timmars halveringstid mot 72 för Abilify.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 9 månader sedan #681522 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
Här i Finland finns inget lägre än 5mg tydligen :(
Jag tänkte höra mig för innan jag diskuterar saken med läkaren.

Men förövrigt tyckte jag också att jag förändrades på Abilifyn, tänkte även då jag gick på den att jag var på väg in i en psykos efter att jag tagit enbart den i 5 dagar. Det som jag tycker är konstigt är att jag efter 5 dagar på abilbify kände mig prepsykotisk fast jag klarade mig över två veckor omedicinerad. Det var ju som sagt sömnproblemen som var det största problemet, men sedan kom även koncentrationssvårigheter in i bilden. Tyckte det var tungt att läsa en text i tidningen. Det hade ju i och för sig varit roligt att testa abilifyn en längre tid, men pga. att jag blev rädd för psykos så gick jag tillbaka till zyprexa.
Mer
9 år 9 månader sedan #681525 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sluta med medicinering?
Sömnproblemen på Abilify kan ha gjort att du blev mer och mer psykotisk tror jag. Den kan ge sömnstörningar i början. Det tar minst 2 veckor för kroppen att komma in i en bra sömnrutin.

De (kvinnor?) som lyckats sluta med Zyprexa här på Viska tror jag har sömntabletter också. Det kan vara därför de lyckas sluta rätt tvärt. Det kan vara något att diskutera med läkaren om!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 9 månader sedan #681528 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
När jag gick på abilifyn så sov jag bra varannan natt och dåligt varannan så hyfsat mycket sömn fick jag väl ändå. När jag slutade tvärt med zyprexan så fick jag också problem med sömnen, eller egentligen började jag grubbla en del. Men jag anser ändå att prepsykosen orsakade sömnproblemet och inte tvärtom.

Det komiska här med abilifyn är det att jag talade mig till ett byte pga. att jag kände mig för trött och sov för tungt när jag går på zyprexa. Sen när jag bytte till abilify så skulle jag ha behövt sömntabletter för att jag inte kunde sova :)
Mer
9 år 9 månader sedan #681535 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sluta med medicinering?
Hur gammal är du, Simon?

Tycker att om du bara haft en psykos, borde du kunna trappa ut medicinen och klara dig bra utan. Fast, man kan bli sjukare i 40-årsåldern och behöva medicin igen ett tag.

Prata inte med hat i munnen!