Sluta med medicinering?

Mer
9 år 9 månader sedan #681723 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sluta med medicinering?
Om jag jobbade skulle jag inte våga sluta med antipsykotikan, därför chansen att få psykos när man slutar är minst 90 %. Får du psykos finns risk att du förlorar arbetsförmågan och måste sluta arbeta och får lägre inkomst. Oddsen är helt enkelt för dåliga och riskerna för stora. Zyprexa har den näst starkaste antipsykotika, så att byta till ett svagare preparat t.ex Quetiapine kan vara klokare.
Mer
9 år 9 månader sedan #681949 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
Du kanske har rätt Admin, men varifrån tar du dina siffror? I vintrast läste jag boken "Psykoser ett integrerat perspektiv" av Johan Cullberg och jag vill minnas att det i den boken står att av de som insjuknar i psykos för första gången så blir en tredjedel helt återställda och klarar sig utan medicin, en tredjedel lever någotsånär symptomfritt, men behöver medicin och sedan en tredjedel behöver medicin, men faller in i psykos igen eller lever med vissa symptom. Nu var det väl inte skrivet exakt såhär, men jag vill minnas att andemeningen var denna. 90% återfall låter ju onekligen som en hög siffra, är du säker på att inte denna siffra gäller endast personer med schizofrenidiagnos? Jag har förövrigt ingen diagnos, men det kan ju mycket väl hända att jag är schizofren ändå. Jag borde ta och kolla upp vad det egentligen står där i boken.

Annars något jag funderat över är hur man påverkas av psykoser, jag har läst här på forumet att medicinen kan sluta bita eller att man behöver högre dos efter upprepade psykoser. Var kan man läsa på om detta? Det är nämligen inget som Johan Cullberg nämnde i sin bok vad jag minns. Är det vanligt att man förlorar arbetsförmågan efter upprepad psykos fast man återhämtat sig väl efter den första? Psykossjukdomarna verkar vara väldigt individuella.

En annan intressant fråga man kan ställa sig är ju också hur en tidigt insatt medicinering vid återfall påverkar händelseförloppet, ju tidigare desto bättre säkerligen. För mig verkar psykoserna komma ganska hastigt på.
Mer
9 år 9 månader sedan #681950 av Utomjordingen

Är det vanligt att man förlorar arbetsförmågan efter upprepad psykos fast man återhämtat sig väl efter den första?


Man fastnar i det för man blir tvångsmedicinerad vare sig man är psykotiskt eller inte - som i mitt fall. Jag har varit tvångsmedicinerad i 12 år vare sig jag var psykotiskt eller inte... neuroleptikan gjorde mig bara kronisk trött vilket sen i sin tur gjorde så att jag inte orkade arbeta.

Sen säger lagen att jag måste ta medicinen - så jag hade inget val. Med andra ord: jag blev tvingad att vara psykisk sjuk fast jag kanske inte är det!

Det är fruktansvärt vad samhället i Sverige kan göra med sårbara människor.

Alltså, jag var sårbar en gång i livet - våren 1990 och var 18 år gammal då - och får lida hela livet på grund av det som hände då. Jag bland annat anklagade en i släkten för incest år 1990 så jag fick hela släkten + inklusive min egen mamma mot mig och blev psykisk sjuk på grund av detta. Dom, delar av släkten såg till att jag skulle hamna på ett dårhus för att dom skulle kunna skydda sig själva från mina anklagelser.

Vilket fall som helst, så hände det efter ett par år då min mosters gubbe som hade incest med sin dotter fick vara med om rättegång - det skrevs i tidningar, sändes i TV/radio och det var demonstration i staden, ungefär i samma veva när jag blev utskriven från dårhuset. Vet inte hur det gick till men det måste ha varit hans dotter (som är min kusin) som fick hjälp utav någon för detta - nåt sånt.

Tror idag att incest handlar om onda ande makter.

Man borde göra så här med gubbar som har incest (driva ut onda ande makter):

Har annars börjat undra på senare tid hur vanligt det är med incest här i sjuka Sverige?!
Mer
9 år 9 månader sedan #682088 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sluta med medicinering?
Simon,

Siffrorna 90 % gäller schizofreni, men de flesta har nog det. Vad gäller schizofreni får initialt 90 % effekt av antipsykotika, men efter några år får bara 70 % effekten och effektförsämringen anses bero på psykoser. Även bipolära kan ha kognitiva problem och det är 30-40 % av dem som har sådana problem. De psykoser, som är mest godartade är affektiva psykoser med mani eller depression och där är arbetsförmågan bättre än vid schizofreni.
Mer
9 år 9 månader sedan #682241 av Simon
Svar från Simon i ämnet Sluta med medicinering?
Roligt att bolla funderingar. Jag borde väl läsa på lite mer om sjukdomen, vad är det man bör läsa, Surviving schizophrenia? Finns det någon svensk variant?
Mer
9 år 9 månader sedan #682244 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sluta med medicinering?
Psykoser av Johan Cullberg brukar finnas på bibliotek.