Schizofreni - 8 olika genetiska sjukdomar

Mer
9 år 6 månader sedan #693956 av Admin1
Forskarna bakom den nya studien har fått kritik och andra forskare har ansett att det var fel och att det var skillnader i kön och ras, som gjorde att det blev 8 grupper. Forskarna bakom upptäckten säger att de använt ny metodik och att de har rätt så här skriver de bl.a:

Om den här diskussionen har visat oss ingenting annat är det att denna process av ifrågasättande och reflektion har redan börjat. I slutändan, bortom alla de tekniska frågor, är vårt främsta mål att hjälpa de behövande. Med schizofreni, vi vet att behovet är stort från den enorma ström av förfrågningar om vägledning och hjälp som vi har fått, och vi vet att det finns många människor med andra sjukdomar som kan dra nytta av vår nya strategi.

Vi kan alla bli tröstade att veta att vår debatt kan föra oss närmare att göra det vi är verkligen här för att göra, det är, att hjälpa dem som lider av försvagande sjukdomar och att hitta sätt att främja deras hälsa och välbefinnande. Vilken väg leder oss det är värt att överväga. Så låt oss inte tillåta våra filosofiska eller vetenskapliga skillnader som hindrar oss från att tillåta en tillräcklig mångfald i vår taktik, eftersom vi aldrig vet vilken väg kommer att leda oss mot vårt gemensamma mål att förbättra hälsan och minska sjukdomsbördan.

Man kan läsa detta här och längst ner på sidan skriven av Gabriel de Erausquin:


www.schizophreniaforum.org/new/d ... sp?id=2097
Mer
9 år 6 månader sedan #693969 av Nissegossen
Låter som han åtminstone är för att hjälpa dem som har sjukdomen och inte är för att ta bort de eventuella foster som bär på gener som ger Sjukdomen Schizofreni! Detta är mycket positiv anda, som jag hoppas kan bevaras. Han skall ha en eloge! :tummenupp Det är det jag grunnat på ända sedan jag bestämde mig för att delta i BROAD studien!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 6 månader sedan #693988 av Admin1
Att abortera foster med schizofrenigener har aldrig varit drivkraften i genforskningen för schizofreni. Miljöfaktorerna har hela tiden ansetts vara så viktiga och stora att det nog från början ansetts omöjligt. Med den nya studien verkar det finnas vissa former av schizofreni, som har 100 % ärftlighet, men det krävs mycket mer forskning om detta.
Mer
9 år 6 månader sedan #693994 av Ready
Låter bra att de fortsätter att hävda att de har rätt och att de använt en ny metodik.
Mer
9 år 6 månader sedan #693995 av Geta
Filosofen Torbjörn Tännsjö vid Karolinska institutet tänker annorlunda. Han tycker inte att våra liv är värda att levas.
Mer
9 år 6 månader sedan #694219 av Admin1
Tännsjö vet nog inget om schizofreni. Ungefär 40 % av de med schizofreni är lyckliga.
www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... hizofrenin