Bisarra vanföreställningar - tankehallucinationer?

Mer
9 år 4 månader sedan #710125 av Admin1
Illusioner innebär att det man ser eller hör feltolkas till något annat t.ex någon säger Hej! och då hör man det som Hora!

Hallucination innebär att det finns inga sinnesintryck, men ändå hör man någon säga: Hej!
Rösttankar vill man kalla hörselhallucinationer för att man skall förstå att de kommer från sig själv och inte från andar eller demoner, som kan ge intryck av vanföreställningar.

Hur skall man se på vanföreställningar?

Det finns lindriga vanföreställningar eller felaktiga tankar, som består i att de kan vara sanna, men är det inte t.ex att grannen leder ett pedofilnätverk. Det kan ses som en feltolkning av en tanke man kan ha och man skulle kunna kalla det för en tankeillusion.

Bisarra eller overkliga vanföreställningar finns och ofta vid schizofreni. De verkar inte direkt komma från en verkligt tanke, som feltolkats utan kan liknas vid en tankehallucination.

Eftersom hörselillusioner inte anses så bekymmersamt, så kanske samma sak gäller tankeillusioner dvs vanföreställningar som kan vara verkliga. Det verkliga problemet är hallucinationer dvs hörselhallucinationer och tankehallucinationer, som är helt overkliga.
Mer
9 år 3 månader sedan #711928 av Kevick
Intressant. Jag haft mycket av sådana tankar fast jag har ingen aning om de har varit sanna eller inte. Jag menar, om jag hör att en granne sitter och härmar den musik jag spelar genom att spela samma låt, så kan det mycket väl vara så. Folk är ju så knäppa.
Och när folk man möter skrattar så fort de har gått förbi. Jag antar då att de skrattar åt mig. Det kanske de gör? Jag blir iaf skitförbannad och vänder och frågar vad det är om.

Likaså tänker jag att folk vill att jag ska misslyckas med det jag håller på med. Ska jag upp på min cykel väntar jag tills det är tomt på folk för annars så ramlar jag i backen. Och så där håller det på.
Mer
9 år 3 månader sedan #712117 av Admin1
Psykiska besvär och psykiska sjukdomar handlar ofta om feltänk dvs felaktiga tankar, som skapar ångest, depression och psykotiska symptom. Det finns likheter mellan olika psykiska sjukdomar.
Mer
9 år 3 månader sedan #712125 av Geta
Sedan kan man vara i dåligt sällskap, där det råder mycket förvirring.
Mer
9 år 3 månader sedan #712355 av Admin1
Stress, skäll och kritik kan trigga psykossymptom och psykoser. En vänlig och positiv miljö är viktig.
Mer
9 år 2 månader sedan #724100 av Jerker77
Man kan ju tänka när man tänker fel att man tar det ur ett logiskt perspektiv eftersom det inte går att tänka fel speciellt ofta när man tänker logiskt. På så sätt får man reda på om man tänkt fel.