Hur länge ska det vara så här?

Mer
19 år 10 månader sedan #2454 av ophelia
Jag vill bara beklaga mig lite...
Någon som varit med om något liknande?
Hör gärna av er!



Jag är en kvinna på 26 år som har fått diagnosen schizofreni, panikångest och kronisk ångest samt psykos.. Jag insjuknade 1997. Har ätigt mediciner sedan dess.Blev amfetamin missbrukare.
Fick en dotter år 2000 med min vårdare inom psykiatrin. Han misshandlade mig flera gånger. Vart dömd i tingsrätten för detta och avskedad från sitt jobb.

Jag fick till följd av dettan en amningspsykos. Jag har legat på psyket långa perioder 3 gånger sedan 2000. Drabbades av endometrios. ( blödningar i livmodern)
Fick 2002-2003 anorexi. Vart inlaggd på sjukhus för undernäring. Var enligt läkaren nära att dö.
När det var som värst cycklade jag 5 mil om dagen och åt kanske 2 riskakor.Går nu på Huddinge sjukhus ätstörnings enhet.
Blev beroende av alla lungnade mediciner som läkarna skrev ut. Låg på avgiftning på Tuben på Karolinska sjukhuset 2003-2004.

Fick 2003 en tumör på binjuren.
Den opererades bort. Sjukdommen kallas Cushings syndrom. Den drabbas endast 1-2 på miljonen.
Jag låg på sjukhus flera veckor utan att de visste som var fel på mig( Benmärgsprov, jippie).. Jag hade bla feber i 9 veckor,lunginflammation(2st), vatten i lungorna, lågt kalium( kan få hjärtat att stanna). Det är inte den första diagnosen man ställer.
Kan nu inte tillverka kortisol själv utan måste äta kortison.
När jag hade Cushings syndrom hade jag en kortison nivå på 1200/dygn, den ska ligga på 50-80/ dygn..Nu när jag äter kortison har jag gått upp 50 kilo på 6 mån.( äter 3 mediciner som ger viktökning.) Det har gjort att jag fått svårt att röra mig. Får ont i knäna.

Jag har även psorerasis i hårbotten och på kroppen. Psoreasisen gör att jag får ont i lederna. Jag äter för närvarande en rad mediciner bla seroquel, fontex, plendil mm
Plendil äter jag för mitt höga blodtryck. Sedan har jag en rad nattmediciner.
Jag har nu fått kronofogden efter mig. Ligger efter med hyran. Har mått mycket sämmre psykiskt. Min sambo sedan 3år flyttade utan förvarning ut för 3 veckor sedan. Min dotter bor hos min mamma. Det är vad som hänt mig de snaste åren.
Mer
19 år 10 månader sedan #2472 av Admin1
Hej!

Du har verkligen haft maximal otur. Jag har dock stött på några i Schizophrenia.com, som suttit i fängelse. Det finns också en person där som får ta kortisontabletter. Jag har för mig att för mycket kortison kan ge psykos.

Du kan i alla fall trösta dig med att det nu knappast kan bli så mycket värre och det är fantastiskt att du klarat dig så bra ändå.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #2478 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet ja
Jag ska undersöka det där med att kortison kan ge psykotiska symptomJa visst är livet fördjävligt....men vem har sagt att det skulle vara kul?