När är man sjuk?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
8 år 10 månader sedan #749044 av Cosmos
Senaste tiden har jag grunnat på vilken måttstock som gäller när man förklaras som sjuk. Är det att "man saknar sjukdomsinsikt"? Och på vilket sätt är det man saknar denna sjukdomsinsikt. Läkaren frågar om man tror på det här själv efter att man berättat om att t ex man är avlyssnad i lägenheten. Svarar man då ja så saknar man enligt definition sjukdomsinsikt. Varför då?

Det jag upplever är ju sant för mig själv. För vad har de för bevis på att det inte skulle vara så att jag är avlyssnad i lägenheten?

Det man upplever under psykosen är ju en typ av visshet om hur saker och ting hänger samman. En sådan visshet kommer ju av att man har ett expanderat medvetande. Detta utvidgade medvetande är mycket mer accepterande än det som (den "friska") omgivningen har.

Att bli förklarad sjuk är ett sätt att underkänna det egna medvetandet och upplevelsen som hänger samman med detta.

Jag tycker att man kan säga att man är sjuk om det innebär ett stort lidande för mig själv. D v s en subjektiv insikt om att det man upplever helst inte ska vara sant.

Så hur är det: Är det utvidgade medvetandet sjukt eller är det bara ett tillstånd av högre upplevelsegrad?
Mer
8 år 10 månader sedan #749046 av Geta
Svar från Geta i ämnet När är man sjuk?
Jag känner inget behov av att friskförklara mig själv. Måttligt sjuk fick jag som resultat i Admins test.
Det stämmer nog.
Mer
8 år 10 månader sedan #749050 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet När är man sjuk?
Man är sjuk när en läkare förklarar en sjuk. De hittar inte på fel som man inte har.

Jag har en liknelse för hur psykos fungerar: Tänk dig att du har en scen inombords. Där finns det som räknas som sant. Bakom scenen finns förråd (det undermedvetna) där det lagras saker som man har upptäckt inte ska vara på scenen, t ex att man tror man är avlyssnad fastän man inte är det. Mellan scenen och förrådet finns en ridå. Om denna ridå är öppen, kan saker komma ut på scenen som inte har där att göra. Man behöver då stänga ridån (ta antipsykotika) och rensa scenen från vanföreställningar. Detta, att ridån är öppen, är samma sak som att man är sjuk.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 10 månader sedan #749052 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet När är man sjuk?
när immunförsvaret är svagt
Mer
8 år 10 månader sedan #749056 av Geta
Svar från Geta i ämnet När är man sjuk?
Men har de flesta människor sådana här paranoida fantasier i sitt undermedvetna?
Mer
8 år 10 månader sedan #749057 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet När är man sjuk?
Vad som finns i folks undermedvetna är ett svårutforskat ämne. Jag tror att en vanlig människa tänker tanken "är jag avlyssnad i lägenheten?" men slår bort den när tanken "troligen inte" kommer som en ersättning på en bättre verklighetsuppfattning. Man skulle då tro att den första tanken försvinner, men den kanske lagras i det undermedvetna, vem vet? Tas fram om man hittar en spionmikrofon...

Doktorn testar om man förstår att tanken "jag är avlyssnad" är paranoid och om man inte inser det, saknar man sjukdomsinsikt.

Prata inte med hat i munnen!