Schizofreni är värre än Aspergers.?

Mer
8 år 3 veckor sedan #819367 av Nissegossen

AnnKatarin skrev: Jag träffade en man en gång som sa att jag hade det värre än honom (han var bipolär). Jag sa till honom att var och en har sitt helvete. Man kan inte jämföra sådär....

Det kan jag hålla med om. Trots att många här har samma diagnos är vi alla människor och inte vi heller med samma sjukdom har det likadant som alla andra. Det går inte i detta att sätta människor i samma fack, för sjukdomen utvecklas olika från människa till människa. Detta också sett över tid. Jag har inte en likadan sjukdom som när jag insjuknade. Ett sådant helvete önskar jag inte någon.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 veckor sedan #819374 av Admin1
Varierar säkert mellan individer. Ungefär 15 % med schizofreni är nästan friska. Nackdelen med Aspergers är att den är medfödd och kan därför skada barndomen och ungdomsåren, så man halkar efter. De med autism får mer hjälp än de med schizofreni.
Mer
8 år 3 veckor sedan #819402 av cecilia76
Ja. Taskigt eller va? Är det mindre bra att ha schizofrens anlag än att vara autistist? Tror att omgivningen ryggar för det förstnämnda medan det är gulligt på nåt vis med artister? Hahah, menar autister!
Mer
8 år 3 veckor sedan #819408 av Geta
Vid schizofreni har man autistiska symtom.
Mer
8 år 2 veckor sedan #819609 av Admin1
Många autister har begåvningshandikapp och då behöver man hjälp, som särskola, godman, hjälp att handla och gruppboende. De har mycket svårare liv än vad vi har. Dessutom kan autister ha upp till flera psykiska sjukdomar också.
Mer
8 år 2 veckor sedan #819611 av charlie2
Jo så är det sant det. :!: