Cotards syndrom?

Mer
8 år 2 veckor sedan #821399 av Richard
Jag hörde ett program på radion igår, sverigesradio.se/sida/avsnitt/70 ... ramid=3052 o känner igen mig något i det. Jag trodde inte det fanns nån diagnos för det. Jag inbillar mig ibland att jag lever i en illusion o en fantasivärld. Att jag egentligen inte finns. Dock inte att jag är död o går omkring som en zombie. Bör man ta upp det med sin psykiater? Eller blir man dumförklarad direkt? Står ju att det är sällsynt.

sv.wikipedia.org/wiki/Cotards_syndrom
Mer
8 år 2 veckor sedan #821404 av sonan
Svar från sonan i ämnet Cotards syndrom?
Tänk bara på att det är en människa som hittat på detta och sedan har det politiskt behandlats till att bli någonting inom psykiatrin. Psykiatrin älskar att du tar upp sånt här, för det menas att du är insyltad i deras tankesätt.

Det kommer alltid att finnas saker ( annars uppfinns dom ) som människor känner igen sig i. Vad göra med detta?
Mer
8 år 2 veckor sedan #821412 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Cotards syndrom?
Det var något nytt för mig. Låter jobbigt, speciellt det där om att försöka begå självmord.
Mer
8 år 2 veckor sedan #821775 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cotards syndrom?
Vi har lite info på sajten:

[url:2y2p4i5a]http://www.viska.se/index.php/nyheter1/14-symptom/5756-cotards-syndrom-att-vara-levande-dod[/url:2y2p4i5a]

Misstänker att neurologen Oliver Sacks kan ha skrivit om Cotars i någon av sina böcker.