Är det vanligt med överkänsliga sinnen vid schizofreni?

  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 9 månader sedan #844987 av cholowiz13
Jag börjar ana mer och mer att jag verkligen har det, överkänsliga sinnen det vill säga Om jag dricker något varmt behöver inte nödvändigtvis var speciellt varmt för andra skolar jag tungan, eller äter någon konstig godis blir också min mun det vill säga gom och tungan konstig. Mitt smak, lukt, hörsel, och syn sinnen är också överkänsliga. Men är minst ljuskänslig kanske inte ens ljusöverkänslig, och jag har på senare tid blivit mycket mer ljudöverkänslig, kanske p.g.a bullrig miljö. Jag får betydligt mycket svårare att sova om jag hör någon prata, eller gör diverse saker när jag har gått och lagt mig. Följden blir att jag stressar upp mig och försöker lyssna på konversationen som personen kanske talar med någon på telefon. Äckliga luktar brukar jag också väldigt ofta lägga märka till fortare än andra och är extremt kräsen på hur maten smakar är jag också. Maten är så jävla dålig på min skola att jag bara kan äta på skolan 2 av 5 dagar i veckan, resten av gångerna blir det i bästa en pizza på en pizzeria eller vatten och bröd, vissa dagar äter jag ingenting. Börjar dagen låt oss säga 08:00 utan frukost, och om det är äcklig mat till lunch kan det i vissa fall som tidigare sagts i tråden ingenting till lunch heller. Då får jag vänta till mellan 17-18 och då äter jag rejält med middag. Kvällsmat skipar jag ofta. Kan detta vara en anledning till att jag går ned i vikt?
Mer
7 år 9 månader sedan #844990 av Geta
Det låter snarare som Aspergers eller autismtillstånd.
Mer
7 år 9 månader sedan #845070 av Admin1
Väldigt vanligt med överkänslighet av sinnena vid schizofreni. Ljud kan höras högre. Sedan kan synintrycken förvrängas genom konturer ändras och färger eller ljus blir starkare.
Mer
7 år 9 månader sedan #845168 av krokus
cholowiz13,

Varför äter du inte frukost?
  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 9 månader sedan #845189 av cholowiz13
Dricker ett glas läsk om det räknas :D Nä men av den enkla anledningen att jag har väldigt svår för att äta något precis när jag har vaknat. Kanske borde försöka äta åtminstone någon frukt eller nått. Men det är svårt... Sedan beror det lite på att man får sova 20 minuter längre om man skipar frukosten. :)
Mer
7 år 9 månader sedan #845302 av krokus
Du skulle kunna äta något under en rast i skolan, innan lunchen.