Att känna sig hotad.....

Mer
19 år 9 månader sedan #2857 av Moonlight
jag berättade för min läkare att jag känner mig hotad och rädd och tror att nån ska döda en. Då säger han hela tiden, vem vill döda dig. Jag sger att jag tror att någon är ute efter mig, vem vet jag inte. Varför förstår de inte att jag inte vet vem förrutom att det är en man och att någon har koll på mig. Är jag paranoid eller läkaren dum i huvet som inte fattar?
Mer
19 år 9 månader sedan #2882 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att känna sig hotad.....
Hej!

Jag var också paranoid när jag akut insjuknade, men problemen försvann efter ett par veckors behandling med antipsykotika.

Du kanske skulle be om hjälp med någon samtalskontakt, så du fick diskutera din känsla att vara förföljd. Jag tror det skulle vara en lättnad.

Annars kan du göra som PSR talar om.

Du skriver ner på ett papper i vilken situation din förföljelseide uppstår.

Beskriv din känsla då och hur kraftig den är t.ex. rädsla 90 %

Skriv bevisen du har på att du är förföljd.

Därefter så skriver du ned det som tyder på att du inte är förföljd.

Du granskar alla argumenten och skriv ner en balanserad tanke baserad på bevisen du har.

Skriv ner hur stor din känsla är nu och jämför med första siffran. Gör detta varje gång du får känsla att vara förföljd. I kognitiv beteendeterapi jobbar man med tankar på detta vis.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2986 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Att känna sig hotad.....
Ja, jag ska göra det, tack för tipset. Som sagt min paranoia är ju inte helt borta än, vissa saker/symtom finns kvar men jag ska göra det ni skrev. TACK