Lite jobbigt symtom (Varning! Läs ej.)

Mer
7 år 1 månad sedan #914869 av notwoodstock
Jag har sedan åratal tillbaka haft det "positiva" symtomet att känna andras tankar i huvudet.

Det är ju ett känt schizofrenisymtom, men det är påfrestande - man kan börja undra vem man "är".

Jag undrar om någon annan som läser detta, också har upplevt sådant? Och vad man kan göra. Jag har inte fått tips från vården.
Mer
7 år 1 månad sedan #914872 av Utomjordingen
Att ha telepatiska förbindelser med omvärlden kan ha många betydelse! Jag har så än idag... .

Det kan betyda kärlek och även olycklig kärlek! Har haft och har än idag telepatiska förbindelser med vissa - jag hör deras tankar i vissa stunder som jag tror på är sant! Föredrar att lyssna på kvinnors tankar... .
Mer
7 år 1 månad sedan #914873 av Geta
Är också väldigt känslig för andra människor, men jag kan inte läsa deras tankar.
Mer
7 år 1 månad sedan #914875 av Utomjordingen
Man tror det om man hör röster på heltid! Tillexempel, jag förnimmer eller tänker på en människa så får man svar via röster. Sen är det upp till var och en om vad man ska tro om detta.... .
Mer
7 år 1 månad sedan #914889 av notwoodstock
Nej, det är inte människornas tankar på det sättet.

Det är som t.ex att när man kramar någon så upplever man anden eller vad det är från den andra personen.

Jag känner precis som att någons ande är inuti mitt huvud.

Rösterna är däremot som vanligt.

Och jag har haft KBT där man skulle skriva ner tanke, känsla och kropp. Hur en "exponering" påverkade dessa tre.

Och kropp, kan kännas som att jag blir väldigt krattig, helt plötsligt. T.ex när jag kommer någonstans.

Allt detta, upplever jag som troende, att det har med Kropp, Själ och Ande att göra.

Idag hade jag sådant här, så jag ville skriva av mig lite.
Mer
7 år 1 månad sedan #914964 av Admin1
Det verkar som ditt antipsykotikum Trilafon inte går att byta. Risperdal och Zyprexa har bättre effekt. Möjligen kan tillägg av epilepsimedicinen Topimax lindra sådana symptom något. Sedan kan du försöka vara skeptisk till att du har andras tankar i huvudet och tvivla på det. Det finns också en behandling, som heter metakognitiv träning, som har effekt mot vanföreställningar.