Vem är det som avgör vad som är psykos och inte?

Mer
6 år 7 månader sedan #968354 av Admin1
Du kanske skulle lära dig hur man förebygger psykoser. Det går att undvika dem till säkert 95 %.
www.viska.se/sjalvhjalp/tecken-pa-aterfall-i-psykos
Mer
6 år 7 månader sedan #970839 av MsTibbs
Jag har röster nu, men om jag är de facto psykotisk vette fåglarna.
Mer
6 år 7 månader sedan #970846 av Utomjordingen
Precis, så har jag också undrat! Om man hela tiden hör röster som jag gör är man då hela tiden psykotiskt?
Mer
6 år 7 månader sedan #971232 av Admin1
Nej enbart röster ger ej psykos. Men kan bero på vilken typ av röster det är eller om man blir störd av rösterna.

Vanföreställningar ingår oftast i psykos men ofta också hallucinationer och tankestörningar. Nu hävdar forskare att psykos utan vanföreställningar kan finnas, men tidigare sas ingen psykos utan vanföreställningar. Vanföreställningar är delvist samma sak som paranoia och de är ofta overkligare vid schizofreni än vid andra psykoser. Ofta består de av att man är förföljd eller spionerad på. Problemet med vanföreställningar är att det inte går att övertyga personen om att de är felaktiga, vilket kan vara frustrerande för omgivningen.

Hallucinationer är oftast röster, men kan omfatta ibland syn, lukt, smärta och känsel också. Vid schizofreni finns nästan unika hörselhallucinationer, som röster som ständigt kommenterar vad som görs och röster som samtalar med varandra. Röster som kommenderar till handlingar anses vara den farligaste rösthallucinationen, eftersom farliga saker kan göras, som att hoppa från en bro. Läs mer om psykotiska röster och röster hos psykiskt friska.

Tankestörningar varierar mycket, men vanligast är tankerusningar (för mycket tankar) och tankestopp (inga tankar alls). Läs mer här.

Upphetsning kan vara ökande rörelser, ökat svar på stimulans, känsligare för sinnesintryck eller ökande humörväxlingar.

Grandiositet. Överdriven uppfattning om sig själv och orealistisk övertygelse om överlägsenhet inkluderande vanföreställningar om ovanliga förmågor, rikedom, kunskap, berömdhet, kraft och moral.

Misstänksamhet/förföljelse. Orealistiska eller överdrivna idéer om förföljelse, som att vara på sin vakt, misstroende, ökande misstänksamhet eller rena vanföreställningar att någon vill skada en.

Fientlighet. Uttrycker ilska eller förargelse, inklusive sarkasm, passivt-aggressivt beteende, glåpord och överfallsbenägen.

Dessa 7 symptom ingår i positiva symptom i PANSS-testet, som används för att mäta symptomen vid psykossjukdomar.
Mer
6 år 7 månader sedan #971858 av Utomjordingen
Ok - då vet jag lite bättre!
Mer
3 år 2 månader sedan #1318035 av Nobel
Det är svårt att säga vad som är psykotiskt och vad som inte är det. Kan till exempel tycka att religion är en form av masspsykos/vanföreställning som inte klassas som det för att den är accepterad i samhället.