Katatoni

Mer
19 år 9 månader sedan #3190 av Jakob
Katatoni skapades av Jakob
Vad ska man göra om man lider av katatonist tillstånd?
Mer
19 år 9 månader sedan #3191 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Katatoni
Hej! Läste en gång på internet att en person med katatoni fick elchocksbehandling. kanske det är en metod att behandla katatoni?
Mer
19 år 9 månader sedan #3192 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Katatoni
Behandlingen vid kataton schizofreni är nog, som för övrig schizofreni. En undersökning hävdar att de med kataton schizofreni är mer biverkningskänsliga och drabbas av lättare av negativa symptom än andra. Kanske Abilify skulle vara bättre än andra antipsykotika vid kataton schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... gskaenslig

Elchocker används nog enbart vid svår katatoni och livshotande katatona tillstånd.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #3194 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Katatoni
På vilket sätt livshotade?
Mer
19 år 9 månader sedan #3195 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Katatoni
Jag har läst att det finns katatoni med excitation dvs jag antar personen upprepar intensivt samma rörelser, vilket kan leda till överansträngning och cirkulationskollaps. Det kan vara livshotande. Samtidigt finns det katatoni, där man bara ligger och gör ingenting. Att inte äta och dricka kan ju heller inte vara så bra på sikt.
Mer
19 år 9 månader sedan #3200 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Katatoni
Har kommit på att jag troligen lider av en lätt sorts katatoni. Med lätt menar jag dock inte alls att den är lätt att leva med. Har inte kunnat förklara för psykiatern mer än att jag fastnar i duschen och därför inte kan följa rutiner. Men när jag försöker förklara så förstörs tankarna och det är precis likadant nu även om jag nu har all tid i världen.

Brukar även hända när jag lägger mig i sängen (brukar ofta legga mig på sängen några gånger om dagen när jag mår dåligt) eller sitter vid datorn.

Har kommer på att alla andra symtom även stämmer som jag läste om när jag kollade upp katatoni på <!-- w --> www.ne.se <!-- w -->

Ska jag ringa och försöka få kontakt med psykiatern nu när jag vet det?