Katatoni

Mer
19 år 9 månader sedan #3202 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Katatoni
hittade gammal information viska.se/postp325.html
Mer
19 år 9 månader sedan #3203 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Katatoni
Visst kan du ringa läkaren, men jag skulle bli mycket förvånad om du har katatoni. Det är en ganska ovanlig diagnos idag, som nog är ganska enkel att ställa jämfört med de andra diagnoserna. Har du läst vad de skriver om katatoni på Hubin?
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #3205 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Katatoni
Tror ifs jag har hypokondri också, men det stämmer verkligen in på allt jag läst om det och jag tycker jag är riktigt säker på min sak.

Förstår annars inte varför jag skulle fastna i konstiga ställningar. Kan fastna i flera timmar i duschen/badet.

Bland bisarra beteenden förekommer onaturliga kroppsställningar (poser), utstuderat sirligt uppträdande (manerlighet), automatiskt härmande av andras tal och handlingar (ekosymtom), ständigt upprepande av ord eller rörelser (stereotypier), konsekvent vägran att följa uppmaningar eller konsekvent motsatt handlande (passiv resp. aktiv negativism) och kritiklöst och oengagerat hörsammande av uppmaningar (automatisk lydnad).


Stämmer mycket väl in på mig.
Mer
19 år 8 månader sedan #3237 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Katatoni
Ni kanske tycker jag är galen, men jag är helt säker på att jag måste ha det. Bara för att det är ovanligt så kan man ju ha det ändå. Min psykolog tror inte jag ahr schizofreni för huvud taget (eller försöker bata lura mig, vet inte) , men det är jag helt säker på själv och det är nog bara för att jag inte nästan har några positiva symptom. Hade bara lite hallucinationer innan jag började med Risperdal, nån väldigt kortvarig psykos när jag hade druckit.

Tror det blev bättre när jag började med Risperdal, eller jag är helt säker på att det blev det. Kanske kan jag bli av med det helt om jag höjer dosen? Jag har en väldigt låg dos (1,5mg)

Har hört att Abilify är bättre vid katatoni, men de ges väl bara till vuxna?

Om jag skulle ha hypokondri så är det inget som får mig att hitta på psykiska sjukdomar utan är mest att jag inte klarar av ens små röda prickar och lite annat som jag tycker är väldigt jobbbigt. Men det är bara någonting jag tror också och är inget någon annan sagt.