Visst självläker psykoser!?

Mer
19 år 8 månader sedan #3227 av Geta
Min erfarenhet:
Jag har gått igenom en allvarlig psykos en gång utan vård och medicin. Det tog 3 månader. När jag vaknade upp var jag i Rumänien.
Det konstiga var att folk runt omkring mig inte reagerade.
Jag levde som i en skräckfilm.
Efteråt gick jag in i depression.
Mer
19 år 8 månader sedan #3235 av Admin1
Hej!

Det är lite rörigt kapitel detta. Det inträffar många psykoser, som är kortvariga och aldrig utvecklas till schizofreni. Jag tror att dessa psykoser är minst lika många, som de som får schizofreni. Dessa kortvariga psykoser läker inom 6 månader.

Schizofreni kan ses som en långvarig psykos, men också här så verkar psykosen kunna självläka. Redan innan antipsykotika kom så hände det att folk tillfrisknade och skrevs ut från mentalsjukhusen. Jag har sett siffror på 30 %, men diagnostiken var nog förr ganska osäker.

Idag påstås att 15-60 % återhämtar sig från schizofreni. Problemet med statistiken är att det finns ingen officiell definition av återhämtning, därför varierar sifferuppgifterna mycket. Det verkar dock som att i uländerna så återhämtar sig fler än i iländer och där finns siffran 60 %.

Sedan är det så att många som har schizofreni inte är ständigt psykotiska. De kan ibland få återfall i psykos (själv har jag aldrig fått det), men mellan återfallen så kan de klara sig riktigt bra. Hur lång tid det tar att återhämta sig efter ett återfall varierar nog mycket. Problemet vid återfall kan vara att läkemedelseffekten försämras.

Det finns en finländsk psykolog, som har börjat med samtalsterapi vid första gångsinsjuknande i psykos. Det kallas för Öppen dialog behandling. Jag har för mig att 80 % av hans patienter återhämtade sig. Hans sajt finns med i länksamlingen här vet jag.

Admin