Även om iag både erkänner samt accepterar min sjukdom, begriper jag inte allt!

Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1068854 av Bosse
I morse idag söndag (1/7) så kunde man höra på de lokala nyhetssändningen i radio för oss bosatta här i Göteborg, nämligen att professor emeritus och nobelpristagare Arvid Carlsson 95 år, precis som min egen mor fortfarande i li vet är, hade gått bort sorgligt nog. Han tillhörde pionjärerna inom forskningen angående de neurologiska och psykiatriska sjukdomarna, bl a vår målgrupps besvär, vilket drabbar oss själverfarna och oftast i större omfattning vår omgivnng. Förresten ni som tillhör den professionella expertisen, borde inte schizofreni räknas som en psykosomatisk sjukdom istället för en psykisk sådan?

När man blivit själv medveten om sina privata stora svårigheter, typ efter upplysning från sin omgivning framförallt berörd expertis, så bör man både för sin del samt andras göra sig medveten, om att man faktisk inte alltid kan vara medveten om att man är frisk respektive inte är psykiatrisk sjuk.

Själv begriper jag numera även att ha den typ av s k sjukdomssinsikt, vilket säkert varit liksom ”en nagel i ögat” på er andra i schizofrenirörelsen, nämligen att begripa allt om det hela, d v s ”leka doktor”! Visst liksom ”pengar är makt” så är ”kunskap makt”. Så lite kritisk som lekman så bör man tillåtas sig vara, åtminstone lite, d v s med s k sunt förnuft till liten viss del dra slutsatser. Ni andra kamrater i liknande situation som mig själv: ”Läkarna är teorin, och patienterna är praktiken”.

B E
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Bosse.
Mer
5 år 10 månader sedan #1068860 av Geta
Hej Bosse! Idag måste man själv ta ansvar för sina sjukdomar. Man måste Googla och ta reda på allt om sin sjukdom. Ingen annan tar ansvar för en.
Mer
5 år 10 månader sedan #1068863 av Nissegossen
Du har en egen fri vilja, förbättring av allting, är det du själv får driva på, annars lurar döden lura döden i stället

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum