Så jobbigt

  • aik333
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #157 av aik333
Så jobbigt skapades av aik333
Hjälp vad ska ja göra ja e på väg neråt jag kämpar och står emot smärtan kommer inifrån den bits o hugger imitt inre otydliga röster(och barnagråt) trycker från övervåningen men vi bor på översta våningen så ja fattar att de e nåt orimligt i de hela men ända så hajar ja de ej..... hela tiden jag har den sista tiden ökat min medecin (trilafon) men ändå inte blivit friare jag känner sån jävla vanmakt jag e så rädd att hamna på psyket vill klara de ändå men ja e svag. jag lider av en sjukdom schizoaffektivt syndrom. Men vet knappt va de e dom har inte hjäpt mej o förstå men jag kanske ej frågat tillräkligt men ja e i underläge när jag e där (KÄNNS SÅ ).....................
Mer
20 år 5 månader sedan #159 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Så jobbigt
Hej!

Schizoaffektiv sjukdom påminner om schizofreni, men samtidigt kan det förekomma manier och/eller depressioner. Hörselhallucinationer kan vara besvärande och kan utlösas av stress. Det går att motverka själv delvis genom att vara aktiv t.ex. lyssna på radio, se på TV. Man får pröva sig fram. Det finns Självhjälpsråd här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
Själv blev jag av mina röster när jag kom på att jag kunde koncentrera mig och utestänga dem. Jag råkade titta på en tavla och upptäckte att då försvann rösterna. Sedan koncentrerade jag mig på att inte lyssna efter dem och då försvann de .

Risken med höga doser av Trilafon är att du kanske kan löpa ökad risk att bli deprimerad och också få darrningar och stelhet. Jag skulle nog själv ringa till vården och prata. Förutom läkemedel, så finns det psykologiska metoder som kan vara bra t.ex. kognitiv beteendeterapi. Det kan minska symptom och förebygga återfall. Jag har också för mig att jag läst att Leponex är det medel som ger bäst effekt vid schizoaffektiv sjukdom.

Hör gärna av dig och berätta hur det går

Admin
Mer
20 år 5 månader sedan #160 av aik33
Svar från aik33 i ämnet Så jobbigt
Jag e glad av ditt svar men mina problem med röster e inget nytt (Många år) men de går i cykler..men jag har har använt musik för att trycka bort mina röster men vad ska jag göra när vårat barn kommer hem de e inte speciellt roade av min musik utan jag får gömma mej o svälja ..............
Mer
20 år 5 månader sedan #162 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Så jobbigt
Rösthallucinationer är ett intressant ämne. Jag deltog i en diskussion om det på sajten Schizophrenia.com. Vi kom fram till att det fanns skadliga och ofarliga röster.

De skadliga rösterna var högljudda och kan komma när som helst under dagen. De godartade består av viskningar som kan höras när man är inaktiv t.ex. i samband med att man går och lägger sig. De godartade rösterna är inget problem, men däremot de högljudda, som ofta kan ha ett obehagligt innehåll.

En amerikan, som arbetade som programmerare på en bank, berättade att han ibland hörde röster på jobbet, men det gick bra att jobba ändå för honom.

När det gäller sådana här besvär så är det viktigt att leva rätt. Att äta, motionera och sova riktigt. Sömn och motion stimulerar reparationsmekanismer i hjärnan som är viktiga. Minst 3-4 gånger i veckan skall man motionera. Jag brukar promenera varje dag minst 1 timme, men ofta blir det 2 timmar. Att äta fet fisk som sill eller makrill ett par gånger i veckan kan också vara bra liksom att ta en multivitamintablett dagligen.

För dina röstbesvär så har ju RSMH också självhjälpsgrupper för detta, som kallas för Rösträtt. Kolla på deras sajt adressen finns på förstasidan här.
Det finns också råd på engelska här:
myschizophrenia.com/html/auditory.html
Om du inte kan spela din musik när barnen är hemma, så kanske du kan spela deras musik istället?


Admin