Koppling mellan blodsocker och psykoser?

Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1127187 av Zoidar
Undrar om det finns någon koppling mellan skiftningar i blodsocker och psykoser. Anledningen jag undrar är för mina psykoser har kommit när jag varit i god form, då jag tror man är känsligare för blodsocker.

Också nu när jag kör periodisk fasta kan jag ibland känna mig mindre stabil efter jag fastat en längre tid, om blodsockret sjunker.

Också sägs det att en del äter mindre eller slutar äta innan psykos. Finns det samband, eller är jag helt ute och snurrar?

"In this case report, we present the case of a 36-year-old woman suffering from Type 1 diabetes mellitus who developed recurrent episodes of psychosis following poor adherence to her insulin therapy, leading to significantly high levels of blood glucose. Adequate control of blood glucose levels by improving the adherence with insulin led to lack of recurrence of psychosis."

"It is well known that hypoglycemia (lågt blodsocker) can lead to psychiatric symptoms ranging from delirium and confusional states to psychosis."

"The development of psychosis with hyperglycemia (högt blodsocker)has rarely been reported, which likely contributes to the lack of evidence-based information on the exact mechanism of action for the association. It is possible that the same factors that contribute to hyperglycemia also contribute to the development of psychosis."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5300708/

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 2 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127195 av Geta
Hjärnan behöver socker. Innan jag blev behandlad för min Diabetes2 tyckte jag att min kognitiva förmåga var sämre.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127197 av Nissegossen
Kanske det kan ligga något i det. Detta då de för innan adekvata mediciner fanns satte in insulin vid psykoser och en gång när jag skulle ta injektionen på 70-talet såg jag ett papper det stod i första hand Siqualone andra hand annat Depå Neuroleptika i tredje hand 100 internationella enheter insulin. Min far sade alltid jag har inte sockersjuka det är något annat, men han visste ju inte vad? Detta trots att alla hans syskon också hade diabetes

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan #1127198 av Geta
När man har diabetes och saknar insulin öppnar sig inte cellerna för att ta emot socker. Det går direkt ut med urinen.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1127242 av Admin1
Fel i insulineffekten, som uppstår i diabetes och fetma, kan direkt bidraga till schizofreni.
Forskare har upptäckt en molekylär länk mellan felaktig insulinsignalering i hjärnan och schizofreniliknande beteende hos möss.
Insulinet reglerar också dopaminet i hjärnan.
Forskarna tog fram möss som hade ett fel i hjärnans insulinsignalering och dessa möss hade lågt dopamin och förhöjt noradrenalin i frontalloben, som är viktig för kognitionen.
Dessa förändringar orsakades av förhöjda nivåer av ett transportprotein, som kallas NET. Om mössen behandlades med NET-hämmare, så normaliserades dopaminet och också mössens beteende.
Kliniska studier pågår för att undersöka om NET-hämmare har effekt mot schizofreni hos människa.

www.viska.se/nyheter1/4-nya-roen/2615-ko...etes-och-schizofreni
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127388 av Zoidar
Intressant! Jag har fått höra att det inte säkert rörst sig om lågt blodsocker i mitt fall, utan kan bero på salt och vätskebrist. Jag vet själv inte.

Anchored in Christ ✟