Jag blir så trött!

Mer
17 år 8 månader sedan #47959 av hypersoniq
Hej

Jag blir så trött på denna felaktiga information om paranoia. Söker man på paranoia på nätet dyker det bara upp en massa information om hur farliga personer är med paranoida vanföreställningar. Det är ju klart att människor blir rädda när de läser sånt. Vad jag har förstått så är de flesta människor med paranoia inte alls farliga. Varför ger de inte tips om behandlingsformer eller människobemötande för paranoida människor. Har även upptäckt att det finns en rädsla för detta även bland läkare inom psykiatrin. Hur fan skall man kunna få någon hjälp när till och med läkarna är rädda. Jag har aldrig varit farlig eller hotfull mot någon människa trots min paranoia, ändå möts man av rädsla och misstänksamhet till och med inom vården.
Mer
17 år 8 månader sedan #47962 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Jag blir så trött!
Det är lätt att bli rädd för det man inte förstår... det viktiga är att du själv vet att ingen behöver vara rädd för dig... att du har dig själv under kontroll även om du upplever världen runt dig som illasinnad.... det är trist med föreställningen att paranioa leder till farlighet... det händer bara i enstaka fall... för det mesta ger det bara rädsla och obehag för den som är drabbad av paranoian....
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47967 av
Svar från i ämnet Jag blir så trött!
mycket jobbigt stigma kan jag tro. man läser så mycket om folk som under t ex psykos (vilket jag har drabbats av) begår brott att man ju börjar tro på det själv. jag försöker ( i de fall jag berättar om min sjukdom) bryta ned dessa dåliga rykten. men jag håller med, det kan vara jobbigt att folk har en förutfattad mening och blir på defensiven och drar förhastade slutsatser

jaja, så länge du själv vet hur det ligger till kan du ju alltid dementera...inte mycket annat än att acceptera att folk i allmänhet är rädda för sånt de inte kan förstå
Mer
17 år 8 månader sedan #48026 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag blir så trött!
Det enda jag läst om paranoia och farlighet gäller vanföreställningssyndrom, där jag läst att en del kan bli farliga. För schizofreni har jag inte läst att paranoian skulle vara farlig utan istället att farligheten oftast beror på samtidigt missbruk. Missbrukare är generellt sett mycket farligare än personer med schizofreni. Har man schizofreni och inte missbrukar samt inte är akut psykotisk så är farligheten mycket låg.