Nyss insett att jag är sjuk.

Mer
4 år 5 månader sedan #1206252 av notwoodstock2
Nuförtiden kan man ev fort återhämta sig i en viss del av fallen. Vilket ju är helbra!

Men jag behövde ett par år efter sjukhusåren innan jag kunde medelst omplacering fortsätta jobba, men med medicin.

Men sedan ca 20 år sen har jag blivit tvingad ur arbetsmarknaden, är nu sjukpensionär.

Gå inte hemma och må dåligt, men vården har ju akutteam nuförtiden som vet hur man gör!
Mer
4 år 5 månader sedan #1206528 av Admin1
Första 5-6 åren är värst sedan avtar symptomen med 75 %. Slipper du bara psykoser så kan du må väldigt bra. Med depåinjektioner dröjer det nog innan du får en ytterligare psykos. Psykiatrin ger kurser, som sjukdomshantering, familjeutbildning, familjeintervention och Ett självständigt liv. Dessa kurser minskar symptom och psykoser. Det viktigaste är nog att du får dessa kurser. Sedan ibörjan får man depressioner så att ha antidepressiva är bra och de minskar också ångest.
Mer
4 år 5 månader sedan #1206729 av Charlottesometimes
Tack allihopa för era svar! Skönt att den här sidan finns❤️
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1206753 av Nissegossen
Hej och välkommen
Det är många som du som i början tänker, jag är inte sjuk jag mår hur bra som helst allt fungerar, jag behöver ingen medicin sedan är det en massa biverkningar jag sätter ut medicinen. Jag ger dig 3-5 månader då kommer du in akut med en galopperande psykos. Du är frisk med medicin inte utan. Du behöver den där medicinen. Jag har också injektioner har blivit tillfrågad om tabletter, jag sade bara nej, då allt pekar på att med injektioner håller man sig frisk och behöver inte ligga på avd för psykos. Fick sjukdomen 1974 och har inte varit inlagd sedan årsskiftet 1986-1987. jag bestämde mig då för att aldrig ligga på psyket igen. Injektioner är dyrare men en dag på sjukhus är dyrare än många injektioner som du ser här är jag ju en gammal stöt på 69 år och enligt statistiken borde jag inte leva att jag överlevt är för jag tog reda vad de dog av och har inte gått i samma fälla. Lär dig överleva och aktivt undvik det som gjort att andra inte är vid liv längre, i sammanhanget benzo, ett big big NO! På den och alkohol är risken som störst men även i sig själv ökar dödligheten markant, ta antipsykotikan men inga benzo då lever längst på dessa mediciner och man behöver inte ha lagligt knark(benzo är narkotikaklassat och förbjudet på fängelser)

En anhörig till en kvinna (pappa) sade man kan missbruka benzo och alkohol i flera år, men vid en viss nivå av både benzo och alkohol, den behöver inte vara hög åttafaldigas effekten momentant och det pallar inte pumpen för och hamnar på bårhuset med en lapp i stortån där det står Valium intoxikation. Valium var första benzo på marknaden. Jag ratar benzo genomgående

Ja, må du skratta åt texten, men den är genuin och självupplevd. Har aldrig tagit en benzo efter det
www.viska.se/kunena/om-lkemedel/834-rohypnol?start=0

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1206883 av Charlottesometimes
Ja utan medicin (neuroleptika) fungerar jag inte, har jag bittert fått inse. Jag börjar i alla fall må bättre nu, har pratat med anhöriga och på öppenvårdspsykiatrin så själen känns lite lättare, jag hoppas jag klarar mig utan antidepressiva.

Oj, det är ju jättebra att inte ha varit inlagd på så länge, det siktar jag med på!
Benzo säger jag också nej till, vill absolut inte ha beroendeframkallande mediciner, och det känns inte bra.
Vill ha så lite mediciner jag kan.
Mer
4 år 5 månader sedan #1207061 av Admin1
Använder man antidepressiva så minskar dödligheten vid schizofreni med 40 %. Det är mer än antipsykotikans reduktion på 15 %. Tar man benso dagligen så ökar dödligheten med upp till 70 %. Man skall bara använda benso då och då. Har man stora problem med ångest är SSRI-antidepressiva bättre.