Sjukdomsinsikt

Mer
4 år 1 månad sedan #1242456 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukdomsinsikt
Många blir trötta av Zyprexa, så lite konstigt att du också fick Nozinan. Men förr var t.ex Haldol och Nozinan ganska vanlig. Gamla antipsykotika var oftast inte tröttande. Fluanxol var uppiggande och gavs därför helst på morgonen.
Mer
4 år 1 månad sedan #1242466 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukdomsinsikt
Hibernal var väldigt tröttande. En gammal antipsykotika. Den första som fanns.
Mer
4 år 1 månad sedan #1242477 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag har full sjukdomsinsikt just nu. Tror jag. Fast jag ser mig inte som fullt så funktionshindrad som vissa säger. Ibland , ibland inte.
När jag fick min psykos / ”psykos ” år 2007 var jag utan insikt . Jag trodde att BUP akuten skulle fatta det jag ”visste”, att jag var helt normal och absolut inte behövde läggas in. Jag tyckte samtalet jag hade med dem gick som en dans o att jag lät 100% vettig o normal, men jag blev inlagd . Om jag inte valde att bli inlagd skulle de komma hem till oss istället och ha nån personal där . Jag fattade inte hur de kunde ”överreagera ” så, men nu fattar jag . Jag var fruktansvärt sjuk .
Jag minns att jag sa till mamma ”varför ska jag vara här? Kan de inte ge platsen åt nån som skär sig o vill dö, nån som BEHÖVER platsen?!” Jag trodde att jag var där i onödan så att andra blev utan hjälp.
Efter det hade jag mycket dålig insikt i nästan ett år, sedan har det gått i vågor, men jag har aldrig mer varit i närheten av så dålig insikt jag hade 2007 (och delvis 2008).
Mer
4 år 1 månad sedan #1242512 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag har 50mg Nozinan till natten.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1242513 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt

Geta skrev: Hibernal var väldigt tröttande. En gammal antipsykotika. Den första som fanns.

Geta, jeg søkte på Hibernal, og fant dette: en.wikipedia.org/wiki/Hibernal_(grape)
Last edit: 4 år 1 månad sedan by IngeF.
Mer
4 år 1 månad sedan #1242514 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sjukdomsinsikt
Förstod inte att jag borde ha lagt mig under en sten, när jag insjuknade i schizofreni. Gasade på som om ingenting hänt.