försöker läkarna dölja att de gjort fel?

Mer
19 år 8 månader sedan #3817 av tryskey
Jag har haft schizfreni i sex-sju år, sedan jag var 19-20 ungefär. Har dock aldrig hört något mer om min diagnos än "schizofreni".
vid mitt senaste psykiatrikerbesök frågade jag vilken sorts schizofreni det är jag har.
Hon började leta bland papprena (hon är ny). Hittade det inte. Så hon sa att det kanske inte var specificerat. jag ställde mig ganska frågande till det, det måste ju stå vad för diagnos jag har. jag har ju legat inom psykvården i 8 år nu.
-det är inte alltid man ställer diagnosen precist, säger hon då. Vi kanske inte har ställt någon exakt diagnos.
Sedan sa hon att en läkare (som jag inte ens kände igen namnet på) skrivit "paranoid schizofreni", men hon kunde inte säga ifall det var det jag hade.
-det var kanske bara han som tyckte det. varje läkare som undersöker dig ställer ju sin egen siagnos.
???
känner någon igen det här? Har någon hört att de gör så? Jag tvivlar, tänker mer att hon sa det för att det var så pinsamt att ingen visste trots att jag varit deras patient sedan år 2000.
Mer
19 år 8 månader sedan #3823 av Admin1
Det finns fem olika schizofrenier. Odiffrentierad schizofreni (ospecificerad) brukar man använda när man inte passar in i de andra formerna. I USA så använder man ofta odiffrentierad eftersom annars kan det hända att psykiatrikern måste byta diagnos. Det kan hända ibland att en person går över från t.ex. kataton till disorganiserad schizofreni. För de med paranoid schizofreni så kan ibland byte också ske, även om det inte är så vanligt.

Egentligen är det inte så viktigt vilken typ man har. Behandlingen är densamma. Personer med paranoid schizofreni brukar inte ha samma funktionsförluster, som andra formerna kan ha. Själv är jag lite tveksam till uppdelningen, eftersom den inte är konstant utan att diagnosen kan variera för samma person.
Mer
19 år 7 månader sedan #4068 av tryskey
ok, nej, jag fick vid nästa besök reda på att det är paranoid schizofreni jag har. Även om jag inte var något typexempel.

jag fick också reda på att jag även har en diagnosticerad Borderline personlighetsstörning.

Någon annan som har båda två, både borderline och schizofreni?
*känns lite konstigt*
Mer
19 år 7 månader sedan #4080 av Abzu
Du har iaf fått en diagnos.
Jag har funnits i psykiatrin och studenthälan i tre års tid nu utan med diagnos än depression trots att läkarna har sagt att jag har psykos-symptom till mig finn det ingen diagnos på det.
Jag börjar blir rätt trött på att inte få några svar, dom har gjort en massa undersökningar men inte kommit fram till något.
Mer
19 år 7 månader sedan #4089 av Admin1
Det är inte ovanligt med kombinationen schizofreni och en personlighetsstörning, som borderline. Jag tror att Berny Pålsson, som skrev boken "Vingklippt ängel" hade kombinationen. Behandlingsresultaten vid borderline är ganska goda och 75 % tillfrisknar, vilket är mycket bättre än vid schizofreni idag.