Vad är det för fel??

Mer
19 år 8 månader sedan #3821 av Aislinn
Vet inte vad jag har för "fel". Har varit mer eller mindre dålig sen jag var 15, snart i 6 år. Först fick jag diagnosen posttraumatiskt stressyndrom, nu vet dom inte vilket fack dom ska stoppa mig i. Blir liten, kryper in i mig själv och vägrar komma ut. Har ett hus i mitt huvud där det bor olika personer. Dom kommer och går, ibland finns inte huset alls. Nu bor det tre personer där; jag, en liten jag och en förbannad jag. Vi kommer inte överens. Härom natten var jag ute och gick. Satt i badkaret och höll i en kniv, men det var inte jag som ville skära mig. Så jag klädde på mig och gick ut. Gick utan ett mål. "Hoppa från bron gumman, ingen vill ha dig här" "vill inte hoppa, vill leva" Slutade med att jag stod på akuten och grär och sa att jag inte vågade gå hem. Illa när man känner sig tryggare på ett sjukhus än hemma.
Zyprexan tog bort hela mig, kunde inte skriva, inte läsa, ingenting. Risperdalen gjorde att jag producerade mjölk (kände mig som en jävla ko), Seroquel åt jag inte länge alls, dom sa att jag inte behövde den och jag ville inte knapra tabletter som en annan knarkare. Varför kan ingen säga vad det är för fel på mig?!
Mer
19 år 8 månader sedan #3828 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är det för fel??
Välkommen!

Det är rätt knepigt faktiskt att ställa diagnos på psykotiska besvär. Skall det göras enligt regelboken tar det tid och kräver blodprover, röntgen, EEG, olika psykologtester mm. Det gäller att utesluta kroppsliga sjukdomar som kan ge psykotiska besvär samt missbruk.

Du berättade som om du hade olika personligheter. Det brukar oftast drabba kvinnor, som oftast utsatts för övergrepp i barndomen. Det kallas för dissociativ.
Har dom pratat om det?

Annars är det svårt att säga efter din beskrivning vad det kan vara tycker jag. Kanske andra har lättare att känna igen sig. Det finns personlighetsstörningar där man kan ha psykotiska besvär ibland. Psykotiska depressioner. Schizoaffektiv mm. Alla psykotiska besvär är inte schizofreni.
Mer
19 år 8 månader sedan #3831 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Vad är det för fel??
Hej,
som admin skriver krävs det en lång utredning för att sätta en diagnos. Utredningen involverar röntgen, blodprov, kognitiva test, EEG, blah, blah, blah.
De här personerna du har i ditt huvud, är det så att du "upplever" att de talar till dig, eller har du rösthallisar ( där man verkligen hör röster eller andra ljud, helt omöjligt att avgöra om de är "på riktigt" eller ej).

När du uppsökte sjukhuset, blev du inlagd då? Som vården ser ut idag krävs det nästan att man blir inlagd för att man ska komma in i systemet. Och när man väl är inne i psyksvängen, då vägrar de att släppa en ur sikte .? ...

Sköt om dig,
Lenore
Mer
19 år 8 månader sedan #3891 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är det för fel??
Läs om dissociativ eftersom jag tycker att det kanske kan vara något åt det hållet:
” Diagnostiska kriterier enligt DSM-VI
American Psychiatric Association, 1995
300.14 Dissociativ identitetsstörning
A. Två eller fler åtskilda identiteter eller personlighetstillstånd existerar sida vid sida (var och en med sitt eget relativt bestående sätt att uppfatta, tänka kring och relatera till omgivningen och sig själv).
B. Minst två av dessa identiteter eller personlighetstillstånd tar vid återkommande tillfällen kontrollen över personens beteende.
C. Personen är oförmögen att minnas viktig personlig information. Oförmågan att minnas är mer betydande än vad som kan förklaras med vanlig glömska.
D. Störningen beror inte på direkta fysiologiska effekter av någon substans (t ex blackout eller kaotiskt beteende vid alkoholberusning) eller någon somatisk sjukdom/skada (t ex komplexa partiella epileptiska anfall. Obs: Hos barn skall inte fantasilekar eller fantiserade lekkamrater inkluderas som symtom. ”

Läs också om dissociativ på denna sajt:
www.chclibrary.org/micromed/00045600.html
Mer
19 år 8 månader sedan #3906 av Aislinn
Svar från Aislinn i ämnet Vad är det för fel??
Tack snälla du för att du tar dig tid att ge mig lite att gå på Admin, det betyder mycket. Läser man en bok i "allmän" psykologi så tror man att man har allt :P
Men jag har genom nybörjat studerande uteslutit psykopat i alla fall :D
Men som sagt, tack.

Kramar/S.