Psykotisk depression ?

Mer
19 år 8 månader sedan #3829 av Interlude
JAg läste lite om det här på viska och har kommit fram till att det är nog det jag har. Fast när jag tänker efter så har jag sjukdomsinsikt och det har man väl inte i vanliga fall då?

Läkarna har skilda uppfattningar, en sa att jag har svår depression och två andra vanförestälningar,förföljelsemani och psykos.
Så jag undrar om det är någon som vet lite mer om psykotisk depression och isåfall kan berätta...
Mer
19 år 8 månader sedan #3830 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykotisk depression ?
Hej!

Det finns lite info om psykotisk depression här och dessutom hänvisningar till läsning på nätet:

Psykotisk depression är vanligare än schizofreni, men samtidigt inte så lätt att skilja från vanlig depression, schizofreni tillstånd, OCD, PTSD och bipolär sjukdom. Typiska kännetecken på psykotisk depression är hallucinationer och vanföreställning, men paranoia är lättare för läkaren att upptäcka enligt Current Psychiatry Online.

Jämfört med vanlig depression har psykotisk depression:
- större vårdbehov
- större handikapp
- sämre prognos
- ökad självmordsrisk
- fler sociala problem

Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS) används för att skilja psykotisk depression från en vanlig depression.

Vid psykotisk depression kan finnas en felaktig kroppsuppfattning och oro för att drabbas av allvarliga sjukdomar.

Den Amerikanska Psykiatriker Föreningen (APA) rekommenderar elektrokonvulsiv behandling (ECT) eller antidepressiva plus antipsykotika. Jämfört med vanlig depression har psykotisk depression oftare återfall och kräver ofta ständig medicinering med antidepressiva. Antipsykotika brukar ges under c:a 4 månader efter den akuta episoden och alltså inte ständigt, som vid schizofreni.

www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... depression
www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... depression

Det är ganska enkelt att förstå skillnaden mellan psykotisk depression och schizofreni. Vid psykotisk depression äter man oftast antidepressiva ständigt medan antipsykotika tas i några månader. För schizofreni är det tvärtom.
Mer
19 år 8 månader sedan #3842 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Psykotisk depression ?
Finns det nån ungefärlig tid som folk varit deprimerade innan de blir psykotiskt deprimerade?

Jag fick psykos-symptom ganska tidigt i både åldern och depressionen, när jag var 16 år.
Mer
19 år 8 månader sedan #3844 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Psykotisk depression ?
Jag är så förvirrad, jag vet inte riktigt vad som menas med psykotiska symptom. Spenderat så många timmar på internet och försökt förstå men jag förstår inte mig eller min sjukdom.
För hon finns inuti mig, hon hjälper mig att resa mig men hon fäller även mig.
Jag vet inte längre hur jag ska förkla för läkaren om henne. för dom förstår inte.
Eller hur det är när man känner att en ond högre makt är på väg att komma in i ens kropp och ta över, förändra en förstöra en.
Hur jag försöker hålla den borta och ibland lyckas. hur förklarar man sånt? Är det så man känner när mna är depremerad?
Mer
19 år 8 månader sedan #3870 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykotisk depression ?
Abzu, jag har inte hittat någon siffra för det, men vid psykotiska depressioner måste det alltid finnas en depression för att psykotiska symptom skall uppstå.
Paranoia verkar vara vanligaste psykotiska symptomet, men man kan ha vanföreställningar och hallucinationer också. Det verkar som vid psykotiska depressioner, så kan depressionen snabbare återkomma än normala depressioner.
Det är nog därför man verkar konstant medicinera med antidepressiva.

Psykotiska symptom kan vara hallucinationer, vanföreställningar och paranoia dvs förföljelseideer.