Bättre prognos i u-länder

Mer
19 år 8 månader sedan #3998 av Zedd
Jag har flera gånger stött på påståendet att prognosen är bättre för de som insjuknar i u-länder än i den rika världen. Jag känner inte att jag fått en bra förklaring till detta. Det skulle vara mycket intressant. Är det så enkelt att man håller ihop och stöttar varandra mer i u-länder än i rika länder som Sverige? Jag har svårt att komma på någon annan förklaring. Det finns ett mysterium till. Med tanke på hur dyra Risperdal och Zyprexa mfl är så borde många i u-länderna ha svårt att lösa ut sina mediciner, vilket ju borde minska tillfriskningsmöjligheterna.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #3999 av
Svar från i ämnet Bättre prognos i u-länder
Jag undrar vart du har hittat denna informationen ?
Mer
19 år 7 månader sedan #4002 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bättre prognos i uländerna.
Det måste ha att göra med att avvikelse
tolereras bättre.
Det finns vissa roller i samhället. De är
oftast besatta.
Psykiskt sjuka spelar en viktig roll.
Att vara schizofren är oftast en av de
sämre rollerna. Det är för det mesta att
inte kunna uttrycka sig.
VISKA är ett undantag.
Mer
19 år 7 månader sedan #4008 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bättre prognos i u-länder
Det stämmer att schizofrenin är lindrigare i uländer. WHO har gjort undersökningar, som visar det.
WHO har 1992 gjort en studie i 10 olika länder med uppföljning efter 2 år. De som helt förbättrats efter en episod varierade mellan 3 % i USA och 54 % i Indien, medan de med ständiga psykotiska besvär var 33 % i Japan och 2 % i Nigeria. Att detta nog stämmer stöds av långa uppföljningar i Colombia och Indien. Det visar på att miljön är en viktig faktor för schizofrenins förlopp. De faktorer, som gör sjukdomen lindrigare i uländer är dåligt definerade, men högre tolerans, tillgång till lämpliga arbeten, stöd från familjen och utbredda familjenätverk har föreslagits.
Se:
www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... i-ulaender

Det finns en hel del förklaringar till skillnaden. Det finns psykiatriker i väst, som hävdar att undersökningarna är fel trots att de egentligen inte vet något om dem. Det finns också teorier att det skulle ha med dieten att göra.

Själv tror jag att skillnaden beror på många saker, men att pessimismen kring sjukdomen i väst, bristen på sysselsättning och stigmat är väldigt betydelsefulla. I USA har man nyligen framfört att vården av schizofreni måste mer besjälas av att folk kan återhämta sig och tillfriskna dvs mer optimism. Jag tolkar det som att man anser att attityderna och "kunskaperna" om sjukdomen i väst är ett stort hinder.

Sedan varierar vården mycket i uländer. Det finns länder i Afrika där det knappt finns en psykiatriker och några vårdplatser. Några antipsykotika lär väl knappast heller finnas där om inte FN har sett till det. I många länder har folk inte heller råd med billiga antipsykotika, som Haldol utan man medicinerar därför ibland bara korta perioder under den akuta psykosen för att göra det billigare.