Imperativa röster

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4578 av
Imperativa röster skapades av
:?:
Hej jag undrar om någon här vet hur man behandlar en person med imperativa röster?
Mer
19 år 7 månader sedan #4607 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Imperativa röster
Jag har aldrig läst om någon specifik behandling för röster som är imperativa dvs uppmanar en att göra saker. Enligt en undersökning från i år har 66 % av de med rösthallucinationer imperativa hallucinationer och 25 % av dem har svårt att motstå dem. Man trodde att de med imperativa hallucinationer var sjukare än de som inte hade dem. Jag har också sett att imperativa hallucinationer kan subklassas efter sitt innehåll - alla är inte lika allvarliga.
www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... s=15126890

Behandlingen vid imperativa hallucinationer blir därför sannolikt som vid vanlig schizofrenibehandling. Antipsykotika, som ju har effekt oftast på rösthallucinationer. Jag kan tänka mig att man vid allvarliga imperativa hallucinationer kan tänka sig att använda Leponex, som ju har bäst effekt av alla antipsykotika.

Kognitiv beteendeterapi är sannolikt mycket viktig, eftersom den ger samma effekt mot symptom som antipsykotika och därmed också kan ge förstärkt effekt.

Patientutbildning minskar också symptom och är ett självklart inslag i behandlingen.
Mer
19 år 7 månader sedan #4615 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Imperativa röster
jag har imperativa hörselhallucinationer, röster som uppmanar, alltså.
Jag svarar gärna, men skulle vilja veta om du undrar för egen del eller för en anhörigs?
Det är lite olika infallsvinklar då....