Undersökning?

Mer
19 år 7 månader sedan #4623 av Dupea
Undersökning? skapades av Dupea
Hej.
Jag har mått väldigt dåligt under en längre tid och har varit sjukskriven under några år. Jag har primärt varit sjukskriven för depression och ångest.
För några dagar sedan så nämnde jag för min läkare att jag även har andra "störningar" som besvärar mig.
Jag lider av en svårartad paranoia. Jag tror att folk bevakar mig, vill attackera och döda mig. Jag tror också att det finns de som kan läsa mina tankar. När jag sitter i min lägenhet om nätterna och som vanligt inte kan sova så kan jag bli övertygad om att det ska komma någon och bryta sig in. (Jag sitter och planerar vad jag ska göra om det skulle hända: ska jag hoppa ut genom fönstret eller vad?) Tankar bara forsar genom huvudet. En miljard tankar skriker innanför pannbenet (när jag säger skriker så menar jag det bokstavligen). Jag har också en ständig katastrofkänsla. Vad som helst kan hända precis när som helst.
Dessa känslor, med många andra, är som värst på kvällar och nätter. På dagarna orkar jag inte göra någonting. Till exempel så har jag ganska dålig syn och för cirka fyra år sedan så råkade jag slå sönder mina glasögon. Jag är fortfarande "på väg" till optikern. Det finns massor av exempel som detta. Jag orkar verkligen inte göra någonting.
När jag berättade dessa saker för min läkare så sa han: "Detta ska vi undersöka närmare. Vi ska verkligen gå till botten med detta."
Nu undrar jag vad han menade med undersökning. Är det någon annan här på sajten, med likartade symptom, som kan berätta för mig vad som väntar? Jag är lite nervös och orolig för det. En kompis till mig har vissa psykotiska besvär, men inte alls lika allvarliga som mig, ingen tankeläsning eller så, och han fick ett formulär att fylla i. Tror ni att det kan vara det han menade?
:?: Dupea :?:
Mer
19 år 7 månader sedan #4631 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Undersökning?
Välkommen!

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Vid psykotiska besvär så är diagnostiken inte smärtsam. Ett par blodprov är väl det mest smärtsamma. En del kroppsliga sjukdomar kan ge psykotiska besvär och därför måste man utesluta dem t.ex. epilepsi.

De undersökningar som idag brukar ingå bl.a. hjärnröntgen, EEG, symptomskattning och psykologiska tester. Det är en del här som har genomgått sådana undersökningar och det som verkar vara jobbigt för dem är att det tar ganska lång tid innan man får besked.
Mer
19 år 7 månader sedan #4644 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Undersökning?
-
Mer
19 år 7 månader sedan #4651 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Undersökning?
Undersökningarna man gör vid misstänkt psykos-sjukdom är näst intill helt smärtfria och personalen som gör dessa undersköningar brukar beskriva i för väg hur det går till.
CT- rönten går ganska fort 15 minuter tar det och man åker in i en stor röntenapparat och det är helt smärtfritt. Det enda problemet är om man har klustrofobi.

EEG - Det fästs elektroder på huvudet som mäter hjärnans aktivitet, en stund ska man titta in i en skarp blinkande lampa, det kan vara obehagligt, men det gör inte ont. Tar ca 45 minuter

CBF - kollar blodflödet i hjärnan. Man får en injektion med kontrastvätska eller en andningsmask kontrastgas och en stor hjälm ppå huvudet med många små kameror. Detta gör inte hellet ont men andningsmasken kan ge klustrofobi.Tar ca en timme.