Hur många olika personligheter kan man ha?

  • Bianca
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #62709 av Bianca

Jag undrar bara hur många olika personligheter en person med schizofreni kan ha? Och hur ofta mna kan byta?
  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #62737 av Ready
Det finns en komedi med Jim Carrey som heter "Me, Myself & Irene" som förstärker missuppfattningen att schizofrena har flera personligheter. När man är inne i en psykos så färändras man som person på grund av att man får en annan felaktig verklighetsuppfattning och att man mår dåligt.
Mer
17 år 3 månader sedan #62755 av Admin1
En person med schizofreni har bara en personlighet. Det är dissociativ störning eller MPD, som man har flera olika personligheter. Ibland kan dock dissociativ förväxlas med schizofreni. Dissociativ drabbar oftast kvinnor som utsatts för övergrepp i barndomen, medan schizofreni drabbar oftare män.
Mer
17 år 3 månader sedan #62770 av Inwatto
Om man antar att hjärnan utvecklas i steg och man har följande steg: pojke - tonåring - man - pappa samt har två hjärnhalvor dvs också flicka - tjej - kvinna - mamma så finns det åtta delpersonligheter i en vuxen hjärna. En är dominant och resten är sovande i en normal person men med MPD kan detta vara så att den dominanta inte är stabil och då kommer "reserverna" fram. Detta har jag inte läst mig till utan det är mina personliga teorier.

Har läst om andeutdrivning och där hade man hållit på med en "besatt" kvinna och drivit ut 77 onda andar. Tror själv inte på att andeutdrivning funkar, det är nog en form av skådespel som den besatte utför och omgivningen uppmuntrar.

Håller med föregående tre talare om att schizofreni inte innebär splittring av personligheten - det är en klyvning av verklighetsuppfattningen det handlar om; verkligheten uppfattas inte så som den är.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 3 månader sedan #62795 av Isa-Alise
Alldeles normalt har du flera delar inom din personlighet som kan interagera med varandra... t.ex. överjaget som är föräldrarna inom en... jaget som är ditt vuxna du... och drifterna eller id, som är en mer omogen version av dig själv... dessa kan ibland stå i motsatsförhållanden till varandra... och då kan man hamna i en inre konflikt...

Tex kan man frestas att vara otrogen genom drifterna, medan överjaget kan tala emot det för att överjaget ser det som syndigt... jaget kanske resonerar om risken för ett obehagligt efterspel... och tar ett moget beslut om att vara trogen...
Mer
17 år 1 månad sedan #70871 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet mpd
Så jag är inte besatt? Utan en schizoid, asperger MPD? Det låter ju positivt! .? Det måste vara en superdoktor till att upptäcka MPD när vissa delar av personligheten vägrar att delta i psykmöten, men det finns väl inget att göra åt det? Nån som kan mera om MPD eller blir jag utkickad om jag har "falsk" schitzofreni?